hej Det enda är väl att sätta en fast bredd på det som bakgrundsbilden ligger i som är just så bred som 45 st bilder i bredd Frågan är ju, hur upprepar man det 45 gånger själv. Vad är koden för detta? Nej, hade det varit frågan om en specifik bild som skulle upprepas 45 gånger, så hade det varit en vettig metod. Nu är det väl inte det, och då är nog en tidigare uttryckt ide lämpligare. ehh, jag fattar inte vad ni skriver Okej:Repetera bakgrund x antal gånger
Det är ju möjligt att repetera en bakgrundbild i x lr y-led.
background-image: url(../grafik/sidan/bild.gif);
background-repeat: repeat-x;
Om jag nu vill repetera den endast 45 gånger. Hur gör man då? Går det?
Tack på förhand
/DavidSv: Repetera bakgrund x antal gånger
Sv: Repetera bakgrund x antal gånger
Att göra en bild som är 45 pixlar hög och upprepa den en gång funkar inte då jag inte vet höjden, den ändrar sig hela tiden. Att göra t ex 350 olika bilder verkar inte sunt.
/David JSv:Repetera bakgrund x antal gånger
Sv: Repetera bakgrund x antal gånger
Nicklas skriver: och då är nog en tidigare uttryckt ide lämpligare.
Vilken tidigare ide???
vet ni inte så säg det, helt ok.
/DavidSv:Repetera bakgrund x antal gånger
1. Du säger att du vill upprepa en bild 45 gånger i en led.
2. Antingen så menar du att du alltid vill ha just exakt 45 gånger av just exakt en eller flera specifika bilder. Då behöver du ingen dynamik, och kan istället manuellt generera dessa "upprepade bilder", som en enda stor, och bara visa den en gång.
3. Eller så behöver du dynamik, och då gör du som Mattias Vartiainen föreslår; du har en given storlek på bilden, du lägger bilden som bakgrund i en div som har 45*bildens storlek i ena riktningen, sätter full repeat på bilden, och använder den diven istället för bilden.