Jag har under dom senaste dagarna tittat närmare på stylesheets och upptäckt att dom kan vara till mycket mer användning än jag vetat. Tidigare har jag alltid använt tabeller när jag skapar hemsidor men nu ser jag att det är mycket möjligt att göra med stylesheets och om man bara ser på koden så är det mycket bättre än tabeller. Det som får mig att tveka är kompabiliteten med olika/äldre webbläsare. > Hur gamla webbläsare klarar css? Tack, det var precis vad jag ville höra :) Ser verkligen fram emot att börja jobba mera med css.Tabeller eller stylesheets
Hur gamla webbläsare klarar css? Är det att rekommendera över tabeller för den grundläggande layouten?Sv: Tabeller eller stylesheets
Olika läsare klarar olika mycket av css-standarden. Men css-stödet går i t.ex. ie bakåt till runt version 4 har jag för mig (även fast det inte blev riktigt vettigt förräns någon gång runt runt version 5, eller om det var 5.5, det är dock fortfarande lite efter, men man klarar sig), firefox lär det inte vara några problem med. Netscape har också haft css-stöd under lång tid. Med andra ord ingenting att oroa sig för...
> Är det att rekommendera över tabeller för den grundläggande layouten?
Ja, tabeller ska inte användas till layout pga. ett antal olika problem, t.ex. blir en sida lätt anpassad till en viss upplösning, ett annat är att hela tabellen måste laddas ner innan sidan visas (kan vara så, beror lite på), en tredje är att koden blir grötig, en fjärde är att css klarar mer.Sv:Tabeller eller stylesheets
Har du några exempel på sidor uppbygda med css så tar jag gärna en titt.Sv: Tabeller eller stylesheets
Svara