Innehållet i min sida finns i en css-box, contianer. Jag vill ha den centrerad i webbläsaren i höjdled, oavsett upplösning osv. vertical-align:middle finns. Testar, men varken IE eller FF verkar bry sig om vertical-align!? Slog i en bok och båda ska klara det efter version 4, det finns med i css 1.0. Har provat att sätta det både på objektet samt i bodyn men inget verkar funka. Om inget fungerat ännu så kan du testa Har testat med doctype, funkar likadant vad jag kan se. Jag ville även ha den centrerad i sidled. Detta gjorde jag med relativ positionering och marign-right: auto samt margin-left: auto. (Kortade ner det till margin:auto när jag lade ut det här) Men det fungerar inte när positionen blir absolut. Bör inte va så svårt med siffrorna margin left / top är hälften av objektet storlek som ju är 880x540Centrerad position i höjdled med css?
Går det att lösa i css, och så att det fungerar i IE också?
Den är centrerad i sidled med position:relative, margin: auto.Sv: Centrerad position i höjdled med css?
Prova den. Lovar inget =)Sv:Centrerad position i höjdled med css?
Sv: Centrerad position i höjdled med css?
margin-top: auto;
margin-bottom: auto;Sv:Centrerad position i höjdled med css?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Fredrik skrev:
Rutan i ditt exempel kommer att försvinna till vänster om man drar ihop fönstret utan scroll.
Den ligger ju hela tiden mot vänsterkanten, den försvinner inte hur man än ändrar fönsterstorleken.
Det var ju dessutom bara vertikal centrering det frågades efter.Sv: Centrerad position i höjdled med css?
Så margin-top: auto och margin-bottom: auto funkar tyvärr inte. Det hade varit både logiskt och enkelt, men inte...
Bos exempel fungerar om jag sätter position:absolute; left:50%; top:50%; och sedan justerar med marginaler. Men det känns lite svajigt. Räknar man fel någonstans så blir den nästan centrerad vilket inte är snyggt.
Så jag skulle hellre vilja ha en lösning med relativ placering om det går??? Sv:Centrerad position i höjdled med css?
position:absolute; left:50%; top:50%; margin-left:-440px; margin-top:-270px;
Ska man ta hänsyn till högerscrollern så får man öka margin-left till 450px; för centrering.