Jag har en div med svart bakgrudnsfärg. I den diven har jag sedan en annan div med en bild som bakgrund. Denna div ligger lite förskjuten så att jag får en enkel skuggeffekt. Problemet är att när sidan laddas tar det längre tid för bilddiven att laddas så det blir först helt svart. Inte så snyggt direkt. Kan man styra detta (laddordningen)? Hej! Och som sagt; detta garanterar överhuvudtaget ingenting. Man borde kunna sätta onload per bild istället. Och stöds inte javascript så kan man nog leva med att skuggan kommer fram ändå (bara sätt alla skuggor till att inte synas per default med js precis ibörjan) Ja, det är klart att man genom att trixa och krångla lite kan få det att funka. Men som sagt; är det verkligen <b>så viktigt</b> att de kommer i rätt ordning, så att det är värt det? En annan lösning om du inte vill använda Javascript eller krångla kan ju vara så här.Styra laddordning av divar
Sv:Styra laddordning av divar
En variant är att sätta skugg-diven till osynlig. När sidan sedan laddars klart körs ett javascript som gör den synlig igen.
Något i den här stilen tror jag:
<head>
<script language="javascript" type="text/javascript">
function visa_skugga(){
document.getElementById("shadow").style.display = "block";
}
</script>
</head>
<body onload="visa_skugga()">
<div id="shadow" style="display:block">
<div id="innehåll">
</div>
</div>
Hoppas det funkar
//Erik Eloff
Sv: Styra laddordning av divar
1. Klienten kanske inte tillåter JavaScript. (Eller inte förstår...). I så fall ser man inte heller skuggan.
2. Du vet inte exakt när onload körs. (Tror iaf inte att det är hårt specificerat.), så skiten kan komma fram ändå.
Slutsatsen är helt enkelt att: Är grafiken så viktig att det är avgörande vilka element som syns först, så bör man inte använda html, utan t.ex. flash.Sv:Styra laddordning av divar
Sv: Styra laddordning av divar
Sv:Styra laddordning av divar
Sätt en bakgrundsfärg <b>och</b> bakgrundsbild på den inre diven. Då kommer bakgrundsfärgen att synas innan bilden laddas. Välj då en färg som är så lik bilden som möjligt
//Erik