Hej Hej! Det går om du har tillgång till ett scriptspråk som asp eller php. Jag har löst det du vill göra i asp / vbscript. Utan det tror jag inte det går! vad sidan heter vet jag ju? eller är det något annat namn som skall in, inte typ "karta.asp" Jag brukar läsa det med javascript. "Vad sidan heter vet jag ju?" - helt riktigt och det är det som denna dynamiska lösning bygger på, problemet är att få scriptet att veta vilken sida du står på, därav definitionen av thispage etc...aktiv knapp - includefil
Jag har ändrat min design till tabeller istället för iframe.
Nu tänkte jag göra så att menyknappen är aktiv när man är inne på den sidan.
Kan man ha menyn i en egen fil och includera den i varje asp-sida och ändå få till det där med
"aktiv knapp" eller går inte det?
/NinaSv: aktiv knapp - includefil
Jag slänger med min lösning i asp:
Du kan på varje sida ta reda på vad sidan (där du gör din include) heter m.h.a request.servervariables("SCRIPT_NAME")
'Skapar en kodsnutt som tar reda på sidnamnet och lagrar det i variabeln thispage
Dim thispage, pos
thispage = request.servervarables("SCRIPT_NAME")
pos = instrrev("shispage, "/")
thispage = right(thispage, len(thispage)-pos)
' För att sedan markera en sida som aktiv skapa jag en css-class som heter current och sätter den mha denna funktion
Function showSel(page)
If thispage = page Then
showSel = "class='current'"
End If
End Function
--------
När du sedan skapar dina menylänkar så skriver du tex
>Klicka här för sida1
>Klicka här för sida2
står du då på sida1.asp så kommer showSel omvandlas till class='current' och pss för sida2.asp
MVH Jonas
Sv:aktiv knapp - includefil
index.asp osv?
skall testa när jag kommer hem från jobbet!
TackSv: aktiv knapp - includefil
Att på varje sida så triggar man ett javascript med en variabel, som sen byter ut menyknappen till önskad form och färg.Sv: aktiv knapp - includefil
Om du vill kan jag lägga in hela min meny-include-fil så du ser hur jag gjort.