Hej, Det absolut renaste sättet, enligt min åsikt, är att använda area-taggen som det var avsett, och sedan använda onclick för att tillföra funktionalitet.Image map area och cursor:pointer;cursor:hand;
Jag lyckas inte få till detta och lyckas inte hitta någon vettig info när jag söker heller... Antagligen är det så enkelt att ingen annan stött på problemet ;)
Hur gör jag för att ändra cursor till hand/pointer (cursor:pointer) på en area i en image map? Jag lyckas göra det för hela imagen, men jag vill bara ha det för area/map. Jag använder inte href utan onclick, vilket gör att jag måste sätta cursor style manuellt. Jag vill helst få till det med style i css.
Gå in på blocket t.ex. och titta på deras image map (Sverigekartan) så förstår ni vad jag menar. (de använder href så de har inte detta problem)
Tack/Max
Edit: Som workaround kan man lägga in href="#" vilket är ok. Om något vet något "renare" sätt att göra detta, låt mig veta.Sv: Image map area och cursor:pointer;cursor:hand;
Här är ett exempel med adressen till sidan i href, och funktionaliteten för att öppna sidan i en popup i onclick:
<area ... href="ensida.html" onclick="window.open(this.href, '_blank', 'width=100,height=100');return false;">
Att koden i onclick ger returvärdet false innebär att länken inte följs ifall javascriptet körs. Det gör att sidan fortfarande går att använda även om javascript är avslaget.