Hejsan! Att kolla mot databasen måste du göra serverside!!! det var det jag tänkte... Du kan ju t ex lägga infon i variabler och sedan skicka med det som parametrar tillbaks med länken till sidan man kommer till om man inte kunde anmäla sig. Skicka dock inte något som är "hemligt".form: vill kontrollera anv-namnet mot databas innan submit
Vet inte var jag ska posta detta inlägg...
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska kunna kolla användaren valda användarnamn innan man skickar iväg formen till en annan sida.. på onSubmit kör jag ett javascript för att kolla att de andra rutorna är ifyllda men jag får inte ihop det med någon databaskoppling där..
min form:
<form name="formen" form method="post" action="info_andring.asp" onsubmit="return CheckRequiredFields();">
<fieldset>
<legend>ANMÄLAN!</legend>
<br>
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td><label class="required">Användarnamn: </label></td>
<td><input type="text" name="user_name" id="user_name" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
<label for="user_name" class="kommentar">Välj ditt användarnamn</label>
</td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td><label for="losen" class="required">lösenord:</label></td>
<td><input type="password" name="losen" id="losen" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
<label for="losen" class="kommentar">Välj in ditt lösenord</label></td>
</tr>
<tr>
<td><label for="losen_rep" class="required">Repetera:</label> </td>
<td><input type="password" name="losen_rep" id="losen_rep" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
<label for="losen_rep" class="kommentar">Repetera ditt valda lösenord</label>
</td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td><label for="first_name">Förnamn: </label></td>
<td><input type="text" name="first_name" id="first_name" size="15" maxlength="100" value="" />
</td>
</tr>
<tr>
<td><label for="last_name">Efternamn:</label></td>
<td><input type="text" name="last_name" id="last_name" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
</td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td><label for="mail2" class="required">e-mail:</label></td>
<td><input type="text" name="mail2" id="mail2" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
<label for="mail" class="kommentar">skriv in din e-mail</label> </td>
</tr>
<tr>
<td><label for="mail3" class="required">Repetera:</label></td>
<td><input type="text" name="mail3" id="mail3" class="inputText" size="15" maxlength="100" value="" />
<label for="mail3" class="kommentar">Repetera din e-mail</label> </td>
</tr>
</table>
<br>
<hr>
<br>
<input id="sand" type="submit" value="Anmäl dig!" name="sand">
</fieldset>
</form>Sv: form: vill kontrollera anv-namnet mot databas innan submit
Hur skulle det vara att skriva ut anslutningsinformation till ett javascript? Jo, användaren skulle kunna se i källkoden ditt lösenord till db:n. inte särskilt bra . . .
M.a.o måste man submitta formuläret först . . .
Du måste göra ett script på servern som testar mota db:n, Om namnet redan är upptaget skicka tillbaka till reg-sidan, annars är det fritt fram att registrera det namnet
/ErikSv: form: vill kontrollera anv-namnet mot databas innan submit
problemet är då att användaren måste skriva om vissa uppgifter, men det är väl smällen man får ta för säkerhet...
tack för hjälpen!
/AlexSv:form: vill kontrollera anv-namnet mot databas innan submit
Annars är där ju Session("") som du kan använda. Då kan du ju skriva ut värdena i dem olika form-fälten.
Detta krävs som sagt t ex Asp eller PHP.