Detta inlägg passar kanske inte direkt i denna forumdel, men jag hittade ingen bättre... <b>Ska jag blocka sökrobotar på NÅGOT som helst sett?</b> > <b>Kort och gott: Ska jag blocka sökrobotar på NÅGOT som helst sett? Hur gör </b> Tack för svaren! > <b>Men indexeras verkligen t.ex. Powerpointfiler? </b> Inget svar på de andra frågorna? :)Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?
Idag behöver man ju inte hålla på med keywords och metataggar för att sökmotorerna ska hitta ens hemsida/blogg/forum. Eller har jag fel?
Hur eller hur, det finns ju både metataggar och andra filer (tänker på robots.txt) för att ställa in så att desas INTE indexerar och listar ens sajt hos söktjänsterna.
Jag började ställa in så att jag ska slippa indexeringen, men sen kom jag på att många har hittat till min blogg genom att ha sökt på google, många fler än jag trodde (kollade igenom statistikloggen). Så jag ångraed mig.
Finns det egentligen något negativt med att låta söktjänsterna gå igenom alla mina sidor, då jag har en publik blogg som har syftet att vem som helst ska kunna/få läsa den? Det enda jag kan komma på är om t.ex. en amerikan får upp min blogg efter en sökning, och kommer till en svensk blogg. Något annat kommer jag inte på.
Edit: Ok, två nackedlar till (kanske): Om det blir så mycket robottrafik att det slöar ner min sajt, eller om webbhotellet blir sura. Är det möjligt?
En följdfråga:
Såvitt jag vet så indexeras varenda fil som robotarna får lukt på, men det gör väl inget om t.ex. en loginsida till ett admin indexeras? Det krävs ju ändå användarnamn och lösenord.
Kort och gott: Ska jag blocka sökrobotar på NÅGOT som helst sett? Hur gör ni?Sv: Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?
Det skulle inte jag ha gjort. Jag antar att du har sidan för att så många som möjligt ska hitta dit och då är sökmotorerna en bra väg. Ju fler av dina sidor som indexeras ju större chans är det att besökarna hittar till dej. Robotarna besöker inte sidan speciellt ofta, så den lilla trafikökningen det innebär är försumbar.
/JohanSv: Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?
Det finns flera saker som man kan vilja blockera. Två exempel är om man har någon katalog för att spara filer när man åker runt, ex PowerPoint presentationer eller annat temporärt material, eller om man har en test/utvecklings del av sin webb som är i ständig förändring och som bara innehåller skräpdata. Just sådant som det inte finns något värde i att det presenteras på sökmotorerna.Sv:Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?
Men indexeras verkligen t.ex. Powerpointfiler? En utvceklingssajt t.ex. förstår jag att den indexeras.
robots.txt ska BARA ligga direkt under www.whatever.com eller? Att lägga i undermappar spelar ingen som helst roll? Läste någonstans att sökrobotarna struntar i dem som ligger i undermappar, stämmer det?
<meta name="robots" content="index, follow" />
Behövs ovanstående rad för att sökrobotar ska söka igenom min sajt idag? Jag läste om att sökrobotar inte bryr sig om meta-taggar längre (inte de stora i alla fall) utan enbart går efter innehållet på sajten/sajterna och även hur många ANDRA sajter som länkar TILL min sajt/mina sajter. Stämmer detta? Ska tydligen vara onödigt att ha med metataggarna description och keywords då också?
// MickeSv: Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?
Prova att sök på PPT på Google :-)Sv:Sökrobotar/spiders/crawlers, vill man att de ska indexera ens sida/sidor?