OBS: jag kan inte lova ersättning i pengar, men kanske i upplevelser. > Därför undrar jag: vem vill vara med och bygga ett elektroniskt parti? Det kan bli väldigt kul. Det som krävs är omröstningsfunktioner och sånt. Jag tror inte ens att det är komplicerat. Mina kommentarer om: Jag är lite intresserad, fast jag är tveksam till om jag har tid till det :/ Det är ett intressant projekt, men, som sagt; tid.. :P Det låter som partiet DemoEx i Vallentuna: http://www.demoex.net/ Ja, att ha e-legitimation som ett krav kan jag tänka mig. Det är inte ens olagligt att köpa röster i riksdagsvalet. Så det är inget problem. Oj. Hade ingen aning om det. Det får jag verkligen sätta mig in i. Som jag har förstått det är DemoEx än så länge ett helt kommunorienterat parti. Man har endast mandat i Vallentuna kommunfullmäktige och därför är bara frågor rörande kommunen relevanta. Nu är mina planer verklighet:Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Jag vill starta ett elektroniskt politiskt parti. Det skulle bli ett DUBBEL-demokratiskt parti. (Hela partiet är en demokratisk process, det finns ingen spikad ideologi. Alltså en total demokratisk process som färdas genom en annan demokratisk process - landets/kommunens.)
Allt partiet gör eller säger skulle styras av elektroniska internetomröstningar. Alla får vara med. Vad som helst skulle kunna röstas fram till att bli något som partiet ska göra eller säga. Vilket kan leda till både kreativa och otäcka förslag lanseras. Den renodlade demokratin ligger i att man, angående de otäcka förslagen, kommenterar det med "du får väl försöka förändra dem som jobbar för otäcka förslag". Demokratin leder till debatt, vilken leder till mer demokrati, och så vidare...
Alla som vill ge makt till denna underhållande cirkus skulle kunna rösta på partiet. Ett mål i början får väl vara att bli ett litet parti, likt feministiskt initativ.
Jag skulle ha väldigt mycket energi och tid för att jobba för detta, men kan inget om internetteknik.
Därför undrar jag: vem vill vara med och bygga ett elektroniskt parti? Det kan bli väldigt kul. Det som krävs är omröstningsfunktioner och sånt. Jag tror inte ens att det är komplicerat.Sv: Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Det är ett intressant projekt, det måste jag hålla med om. Men tekniken lär inte bli särskilt enkel ;)
Några förslag på villkor på systemet:
1) Ett förslag (dvs. något att rösta om) måste annonseras i god tid innan omröstningen
2) Förslaget måste vara begripligt; vem bestämmer vad som är begripligt? Folk som begriper förslaget, men ogillar det, kan förklara det obegripligt för att bli av med det?
3) Hur vet man att det itne sker några dubbelröstningar? Hur vet man att inte folk utanför partiet röstar?
4) Hur vet man att alla som vill rösta har röstat? Tänk om de missat en omröstning i en viktig fråga?
5) Antagligen krävs det hög tillgänglighet, hög säkerhet och minimal risk för dataförlust etc. etc.
Det är ganska mycket att hålla koll på, en idé är att man kan autentisera sig med e-legitimation. Men hur skickar man ut information om kommande omröstningar? Räcker det med e-mail? Hur vet man att ett förslag är begripligt? Försöker man ha en opartisk kommitté för sådant? Försvinner inte poängen med partiet då? Kan man rösta om sådant? Är obegripligt helt enkelt samma sak som "nej"?
Hur är det med juridik? Lagen? Behövs det jurister kopplade till partiet?
/Mvh
Oskar JohanssonSv:Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
1) Ja, så kan man ju göra. Inget stort problem.
2) Vet inte om det behöver vara möjligt att förklara något obegripligt. Så mycket som möjligt skulle kunna ske naturligt, med omröstningar om så mycket som möjligt.
3) Dubbelröstningar lär inte vara något stort problem. Alla som vill får tillhöra partiet - det är grejen. Sen finns det dock några som administrerar partiet.
4) Om någon missar en omröstningar är det inte hela världen. Då får de helt enkelt försöka komma ihåg att logga in.
5) Kanske.
Det är många frågor. Och man kan inte spika allt innan. Poängen är att man börjar leka, och sedan får se vad det blir av det.
Jag söker alltså någon som vill börja leka.Sv: Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Jag har funderat (lite) och jag tror att man ska sätta e-legitimation som ett krav, främst då säkerheten blir högre, minimal risk för dubbelröstningar, slippa hitta på något eget, slippa att verifiera att folk verkligen finns, att de inte utger sig för att vara någon annan etc. Det enda som är svårt att skydda sig mot är nog möjligheten att "köpa" röster, att rösta under hot etc. (Samt säkerhetsluckor ;) )
Ang. begriplighet; tror att om man inte förstår så röstar man nej (fast man kanske kan markera det för att ge upphovsmannen möjlighet att skriva om förslaget)
Jag tror vidare att man behöver en "kommitté" som hjälper till med administration (sållar bort skräpförslag, hjälper folk som vill skicka in/har skickat in otydliga förslag) och ser till att kategorisera saker.
Vidare funderar jag; hur gör man om man har följande scenario: en arbetslös (eller någon som helt enkelt har mycket fritid) och en som jobbar heltid + är verksam i sjuttioelva idella föreningar. De har helt olika idéer om alla frågor. Den som har mycket fritid kan då sitter två timmar per dag och rösta i alla frågor, medans den som jobbar heltid bara hinner rösta (inkl. läsa igenom förslag) på kanske 10 saker på en vecka. Det blir ganska sned fördelning då. Hur gör man då? Är en röst värd olika mycket beroende på hur mycket man har röstat på? Har man en pott med "poäng" per vecka som man kan "spendera"?Sv: Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Historik (plockad från partiets hemsida):
<info>
Demoex är ett initiativ från "gräsrötterna". Det började på Vallentuna gymnasium 3 oktober 2000.
Kommunen arrangerade en studiedag på temat "IT och demokrati" och frågan kom på tal varför så få
ungdomar är politiskt aktiva?
En del studenter svarade att de inte gillade att man måste välja ett "åsiktspaket". De upplevde att
deras uppfattningar som helhet inte gick att placera på en höger-vänsterskala. Andra trodde inte att
det gick att påverka genom politiken. "Besluten fattas ändå bara ovanifrån," menade de. Några
svarade att de inte har tid att engagera sig. Ytterligare några upplevde politik som tungrott, tröttsamt
och oengagerande.
Efter en stunds interaktiv diskussion via datornätverket följde en muntlig diskussion med några
folkvalda politiker. Utvärderingen efteråt visade att studenterna uppskattade snabbheten och
strukturen i det elektroniska debattsystem som användes, men de kände sig överkörda i den muntliga
diskussionen med politikerna som följde.
Några elever diskuterade utifrån denna erfarenhet tänkbara utvecklingar av demokratin med sin
filosofilärare. Så föddes tanken på Demokratiexperimentet. Vi bestämde att vi skulle registrera ett parti
och ställa upp i kommunalvalet den 15 september 2002. Vi ville försöka ta oss in i fullmäktige utan
några andra vallöften än direktdemokrati.
I januari 2002 började vi arbeta med projektet. Snart fick vi kontakt med Mikael Nordfors, en pionjär
inom direktdemokrati i landet. Redan på tidigt 90-tal bildade Mikael ett parti, "direktpartiet", med
liknande ideologi. Mikael erbjöd oss att utnyttja det dataprogram som han genom företaget Vivarto har
byggt för direktdemokrati.
På sommaren 2002 delade Demoex ut flygblad till alla hushåll i kommunen med information om att vi
ställer upp i valet. Vi ordnade tröjor med Demoex logotype. I augusti lånade vi en husbil och använde
som valstuga. En viss uppmärksamhet från tidningar, radio och TV bidrog till att vi fick de röster vi
behövde för att vinna ett mandat.
Den 4 november 2002 tog Parisa Molagholi för första gången plats i kommunfullmäktige som
representant för Demoex. På första mötet argumenterade hon emot förslaget att höja de
förtroendevaldas arvoden så effektivt att hon fick en spontan applåd av publiken. Förslaget
återremitterades och Demoex fick en kanonstart i politiken.
Under hösten 2003 fick Demoex ett erbjudande från företaget Membro om att prova och utvärdera
deras demokratiforum Ed gratis. Efter att vi hade gjort det röstade medlemmarna för att göra Ed till vårt
forum under 2004.</info>Sv:Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Man har rätt att rösta emot något man inte förstår - vilket man också har i riksdagsvalet. Då gäller det att påverka dem som inte förstår.
Om kommitté: tills vidare är jag (eller kanske du, om du vill) den som avgör vad som kan kallas för ett förslag som rör partiet. Jag avgör vad som är ett riktigt, godkänt förslag. Sedan genomför jag det i verkligheten. Jag är administratören, utan ideologi, som bara genomför det som omröstningarna säger.
Om det sista: det behöver man inte styra. Det får bli som det blir. Den som har mycket fritid är mycket engagerad i partiet - och det är bra. Den som har lite tid får skaffa sig mer tid, eller får finna sig i att få mindre makt.
Jag har idag diskuterat detta med en annan. Rörande siten, luftades detta förslag: på förstasidan ser man detta:
URL
IRL
Om man klickar på URL, kan man rösta och se tidigare röstningsresultat.
Om man klickar på IRL, kan man se nyheter om vad som genomförs i verkligheten.Sv:Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Får se vad de har för planer, om de nöjer sig med att rösta i Vallentuna-frågor eller inte. Den stora grejen i början för "mitt" elektroniska parti skulle vara att hitta fler och fler anhängare - tills man är så pass stora att man själva får komma med förslag (inte bara rösta angående andras förslag).Sv: Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
Sv: Vem vill bygga ett elektroniskt parti?
http://www.ropix.org/url.html