Hej någon! Den varnar bara, det är olämpligt att sätta en textfärg utan att ha en bakgrundsfärg. Ska det inte vara background-image för bilder? Hej! Nej, då man kan skriva alla background-X i en enda stor background. Okej, nu börjar jag hänga med tror att jag löser detta nu.css hjälp
Håller på med en meny i css, men när jag kör denna fil genom validatorn på w3c så får jag bara fel om att background-color inte är satt , men skriver jag in detta så får jag fortfarande fel.
Någon som skulle vilja titta på nedanstående kod och ev. hjälpa mig med vad som är fel, eller hur jag skall skriva.
/* CSS menymall */
#menycontainer ul{list-style-type: none;}
#menycontainer ul li a{background: transparent url("symbol.gif") left center no-repeat;
padding-left: 15px;
font: 80% Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
text-decoration: none;
color: #000000;}
#menycontainer ul li a:hover{background: transparent url("symbol-over.gif") left center no-repeat;}
#menycontainer ul li a#current{background: transparent url("symbol-active.gif") left center no-repeat;
color: #cccccc;}h1 {font: 150% Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;color: #CCCCCC;}
Hoppas på hjälp
//AndersSv: css hjälp
Du har transparent istället vilket gör att användare kan riskera att inte se texten.Sv:css hjälp
{background-image: transparent url("symbol.gif")
background-position: left center ;
background-repeat:no-repeat; o.s.v.Sv: css hjälp
Vet inte om det kan vara fel från mig eller, men jag tog detta från följande http://www.webdesignskolan.com/css-meny/css_meny.htm där har man allt som behövs men jag får inte detta att funka.
Annars får jag prova som du sa.
//AndersSv:css hjälp
Problemet är det jag skrev. Låt säga att du har ett standardelement, säg p, och alltid ger det en textfärg; säg blå. Om du skulle ge den bakgrundsfärgen blå hade ju inte det varit så smart; eller hur? Då ger (nog?) w3 en varning.
Om du då inte anger bakgrundsfärg får alla <p> den bakgrundsfärg som förälderelementet har; t.ex. body, eller en omgivande div. Det får de också om du har "bakgrundsfärgen" transparent.
Om då föräldern är blå så blir det lika illa. Det w3 varnar om är att man inte kan garantera att det blir en synlig text.Sv: css hjälp
Tack för tipsen och påpekanden om lösningen.