Jag har ett frameset som bestå av tre kolumner(ingen av dessa ramar är scrollbara, scrolling="no"). Detta frameset ligger i ett yttre frameset som består av två rader (rows="0,*). Nu vill jag kunna scrolla det "nästlade" framset'et genom att sätta scrolling="auto" i den nedre ramen. Hur och vad vill du scrolla? Vill du scrolla hela frameset så att du ser nånting tomt nedanför? Om detta är mitt "första" ramset (index.htm) Om webbläsarens fönster är mindre än 480 pixlar i bredd bör det bli en horizontal scroll. Men det blir det inte eller? Det stämmer, ingen scroll. Det är inte respektive ram innom "ramset2.htm" som ska scrollas, det är hela det nästlade ramsetet som ska scrollas. Det går nog inte som det är nu. OK, det fungerade inte med en extra ram under. Jag kanske får ge upp och bygga om sidan som ett dokument i stället. Fick du inte till det i koden eller fungerade inte lösningen för dina ändamål?Scrolling i ramset
Detta fungerar inte ??????
Kan man ej scrolla ett nästlat ramset ?????
JohanSv: Scrolling i ramset
Sv:Scrolling i ramset
<frameset rows="0,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame src="1.htm" name="topFrame" scrolling="No" />
<frame src="ramset2.htm" name="mainFrame" scrolling="auto" />
</frameset>
Så är detta mitt nästlade ramset (ramset2.htm)
<frameset cols="80,400,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame src="2.htm" name="leftFrame" scrolling="No" noresize="noresize" />
<frame src="3.htm" name="mainFrame" scrolling="No" noresize="noresize"/>
<frame src="4.htm" name="rightFrame" scrolling="No" noresize="noresize"/>
</frameset>
Det är hela detta ramsetet som ska scrollas.
Jag är inte så påläst om dokumentstyper :<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
kan detta ha någon betydelse ?
Eller kan det bero på arvshirarki i xhtml, taggar som slutar med " /> "
Sv: Scrolling i ramset
Sv:Scrolling i ramset
Och om innehåller i någon av dokumenten, "2.htm", "3.htm" eller "4.htm" är så pass högt (y-led) att det inte får plast i webläsarefönstret, så ska det komma en vertikal scroll.
Inga scroll-lister ????? Varför?Sv:Scrolling i ramset
Svårt att vara tydlig i text
JohanSv: Scrolling i ramset
Ett alternativ är ju att lägga till en till ram under det nästlade. I "index.htm" alltså.Sv:Scrolling i ramset
Tack för din hjälp.Sv: Scrolling i ramset