Jag har två objekt i Illustrator och skulle nu vilja ta bort det som överlappar varandra på objekten. Har du skapat alltihop i Illustrator, eller är det en bild som du har lagt in? Det är ursprungligen en vanlig bild, men den är omgjord till vektorgrafik nu. Spontant ser det väl i så fall ut som att det är definierat som en cirkel, som sen är given en linjetjocklek, snarare än en ring. Det "rimliga" i det fallet är att ta bort hela cirkeln, tycker Illustrator. Du skulle behöva ha en riktig ring. <b>Spontant ser det väl i så fall ut som att det är definierat som en cirkel, som sen är given en linjetjocklek, snarare än en ring.</b>"Stämpla" bort i Illustrator
Exempelbild: http://www.romanware.net/etc/ill.jpg
Det viktiga är att det underliggande (gröna) objektet får det önskade resultatet, vad som händer med det överliggande (blåa) spelar ingen roll.
Hur gör jag?
Edit: Jag har funderat lite på saken och kommit fram till att den blåa måste vara intakt, dvs helt oförändrad. Den gröna ska fortfarande bli klippt där den blåa ligger.
ThomasSv: "Stämpla" bort i Illustrator
I princip borde det inte vara något större problem, känner dock inte till illustrator ordentligt. Tittar du på Photoshop så kan du göra mängdoperationer på flera nivåer, men framförallt helt enkelt läsa in en markering från första formen, och ta bort exakt den markeringen från den andra.
I CAD-program så använder man ju mängdoperationer.
Eftersom illustrator kan ses som ett mellanting mellan ps och cad, så kanske något av det finns.Sv:"Stämpla" bort i Illustrator
Jag har hur som helst lyckats klippa som jag vill genom Pathfinder - Shape modes - Subtract from shape area. Dock fungerar det inte riktigt som jag vill. Jag har skapat en cirkel och vill klippa bort med hjälp av den. Cirkeln består av tjock kontur, men den klipper efter hela cirkeln ändå.
Se exempel: http://www.romanware.net/etc/ill2.jpg
Nått förslag?
ThomasSv: "Stämpla" bort i Illustrator
Enklaste sättet att fixa det borde vara att börja med en cirkel, och dra ifrån en inre cirkel från den.
Är det inte så, så kanske illustrator helt enkelt inte fixar att ta hänsyn till hål (känns inte rimligt).
Då skulle du kunna göra det i två steg. Kopiera skiten, sen ta bort allt utom det innersta på ena, sen ta bort allt utom det yttersta på andra, och sen slå ihop dem.Sv:"Stämpla" bort i Illustrator
Det är exakt så jag har gjort. Tänkte att det var lättast. Jag antog också att Illustrator bara skulle ta bort där det fanns något grafiskt och inte efter vad det egentligen är för objekt, men så var det visst inte.
Nu när jag gjorde en cirkel och sedan tog bort en mindre cirkel från den så gick det bättre.
Tror mina problem för tillfället är lösta, så jag sätter tråden som löst. Tack!
Thomas