Finns ett sätt att få alla textboxar att t ex ändra bakgrundsfärg så fort de bli disabled? Jag vet att det går i Firefox, typ såhär: Håll ut, Internet Explorer 7 kommer snart ut. I de flesta fall disablas de nog med javascript men också så är de ibland definierade med DISABLED (input type=textbox) eller ReadOnly="Readonly" (ASP:TextBox) i HTML:en om de aldrig skall vara redigerbara. Mycket sällan på server-sidan skulle jag tro. Det är inget FireFox specifikt. Det är CSS, vilket FireFox har bättre stöd för.Sätta bakgrundsfärg på disabled textbox
Jag är alltså inte ute efter en lösning där man sätter Class="textbox" när den är enabled och Class="disabledtextbox" när den är disabled för vi talar om ett stort befintligt system med tusentals textboxar utspridda på hundratals sidor. Vi kan inte gå igenom alla gamla sidor och leta upp alla textboxar som kan vara disabled.
Det måste alltså vara en lösning som vi kan applicera i vår befintliga css på klassen textbox som fungerar utan extra kodning i aspx-sidorna. Kanske är det inte ens möjligt?Sv: Sätta bakgrundsfärg på disabled textbox
<code>
input[type="text"][disabled="disabled"] {
background-color: #000;
}
</code>
/MickeSv: Sätta bakgrundsfärg på disabled textbox
Tills dess tror jag inte det finns någon snabb lösning.
Om du kanske förklarar hur textboxarna disablas i det befintilga systemet?
Sker det i JavaScript, med css, på servern med if-satser, etc?Sv:Sätta bakgrundsfärg på disabled textbox
Det jag är ute efter är alltså att användaren lätt skall kunna se vilka fält som är inmatningsbara. Problemet är att det är en stor webbapplikation där utvecklinen pågått i flera år så vi talar om hundratals sidor och att gå tillbaka och leta upp alla ställen där textboxarna disablas är nog knappast aktuellt. Jag hade alltså hoppats att det skulle finnas något litet CSS-trick, typ det som tydligen finns för FireFox, som fixade alla textboxar på en gång. De har redan idag en class på sig så det vore en lätt sak att justera CSS:en om jag bara visste hur :-)
Men det kanske inte går i IE6...Sv: Sätta bakgrundsfärg på disabled textbox