Hej! En webserver brukar ha default namn den söker efter. men jag är ute efter att att filnamnet inte ska visas efter urlen. Jag tycker det ger dålig användarbarhet. Då varje sida bör unikt identifiera sig med ett naturligt namn. Kan du ge något vettigt skäl till att göra så? Vi tycker bara att det ser snyggare ut med enbart www.adress.se istället för www.adress.se/undersidan.html Regel #1 på nätet: ...och ni kan väl skippa själva filändelsen? Vem tittar på urlen överhuvudtaget? Jag kollar knappt på den då jag bokmärker dom heller.. 1. Det är en rekommendation från w3. Ehm, Daniel, browsern tittar på den framförallt. Så om du vill sätta bokmärken till någon annan sida än startsidan, kommer bokmärket ändå att gå till startsidan.-- Manbör ALDRIG dölja sina url - lägg istället upp en bra katalogstruktur så du slipper långa filändelser. Som tidigare nämnts är ju varje sida en egen "fysisk person" och bör därför ha sitt eget namn och inte utgå från topdomänen. du menar isf:dölja URL-ändelser
Hur döljer man html-filnamnen i URL-listen i webbläsaren?
tex
www.hemsidan.se/geting.html
blir
www.hemsidan.seSv: dölja URL-ändelser
T.ex. index.htm, index.html, default.asp, osv.
Om du bara anger en katalog så kontrollerar webb-serven om en fil med detta namn existerar i den katalogen. Om den finns fisas den. Annars kontrolerars om listning av katalogen är tillåten för användaren och ett genererat resultat över filer och underkataloger visas eller ett felmeddelande de som talar om at listning av katalogen är inte tillåten.
Så testa att döp om din fil till:
www.hemsidan.se/index.htm
Då borde den visas när du istället anger:
www.hemsidan.se/Sv:dölja URL-ändelser
som tex här på pellesoft
just nu står det www.pellesoft.se/communicate...
jag vill bara ha min sida så att inte filnamnen syns utan bara urlen
alltså www.pellesoft.se
oberoende utav vilken undersida som visas.
Jag vet att den funktionen fanns att kryssa i i frontpage någon version.
Men nu är hemsidan helt "handskriven"Sv: dölja URL-ändelser
Men din fråga har besvarats av Henrik Malmberg. Du kan göra det med Framsets,
Men jag tror användarna av din sajt kommer tycka att den ibland inte beter sig som de förväntar sig.
Så jag avråder dig från att dölja din url. Försök istället göra den läsvänlig med URL-rewrites om nödvändigt.Sv: dölja URL-ändelser
Om man ser hela är det mycket lättare att göra ett bokmärke, att länka till sidan, att skicka url:en till någon osv.
Om du vill hindra detta tycker jag att du ska tänka om. De som vill göra det och har lite kunskaper har inga större problem att göra det ändå, men de är irriterade på att det behövs. De som inte har kunskaperna kommer bara vara förbannade för det.
Om det är för att du tycker att det är fult: Använd istället filer utan filändelser, så blir det lite snyggare.
www.hemsidan.se/geting.html
blir
www.hemsidan.se/getingSv:dölja URL-ändelser
Sv: dölja URL-ändelser
Funktion före form
I mina ögon förlorar man väldigt mycket funktion för en sådan lite detalj som att urlen ska se lite, lite snyggare ut...Sv: dölja URL-ändelser
Då blir det i mitt tycke snyggare än inget alls; man ser tydligt var på siten man har hamnat.Sv:dölja URL-ändelser
Sv: dölja URL-ändelser
2. Om man får puckade uri:er är det klart att man inte läser dem. Men om man får dem skickade till sig, eller av annan anledning läser dem och då får vettiga, talande, så är det kanske så att man kan klara sig på bara dem när man ska komma ihåg.
3. Jag läser alltid länkar före jag följer dem. Om en länk sannolikt inte innehåller det jag är ute efter med tanke på uri:n så tar jag hellre en annan först.
4. Om man använder filändelser som är teknikberoende (typ .asp, .php, .cgi, etc.) så målar man in sig i ett hörn i onödan om man någon gång skulle vilja byta. Ska man behålla den gamla ändelsen och kräva att servern specialbehandlar den filen?
Eller ska man byta filändelse och få alla bokmärken och länkar till sidan att sluta funka?Sv: dölja URL-ändelser
För den delen kommer du heller aldrig att kunna navigera någon annan vart än till startsidan via länkarna på din sida (om du vill att urlen alltid ska vara www.address.se).
Men om du verkligen vill ha det så, så är det enligt mina kunskaper endast möjligt genom att använda famesets (kanske skriva om browserurlen med javascript på något vis?).
Förresten, du kan också göra en sida vars innehåll endast hämtas via ajax, men möjligheterna för att skapa bokmärken/länka till sidan blir dåliga då.Sv: dölja URL-ändelser
Låt istället din sida vara tillgänglig och användarvänlig - det tjänar du på eftersom dina besökare kan bokmärka de sidor de finner intressanta. Du vill förmodligen också hamna högt uppe hos sökmotorerna, eller hur? Då ska du absolut INTE dölja dina sidor i ett frameset eller maska din url.
Men visst - är du envis så testa med att använda sessioner och php.
Överst i varje php-fil ska det stå:
<?php session_start(); ?>
Sedan kan du sätta en "osynlig" variabel:
$_SESSION['sida'] = "0611";
Denna variabel skickas med POST när man byter sida och kommer alltså inte att synas i adressfältet.
Variabeln använder du som vanligt, t ex:
include ("http://www.mindomän.se/Kalender/" . $_SESSION['sida'] . ".php");Sv:dölja URL-ändelser
$_SESSION['sida'] = isset($_POST['sida']) ? $_POST['sida'] : ( isset($_SESSION['sida']) ? $_SESSION['sida'] : 'indexssida');
include ("http://www.mindomän.se/Kalender/" . $_SESSION['sida'] . ".php");
Då måste även alla länkar innehålla javascript för att skicka som post, kanske i stil med:
soetsida