Hej, Jag är säkert trög men jag förstår inte precis hur du vill ha det. Hej, En DIV kan inte ha höjd "100%". Du får scripta det och knyta metoden till window.onresize! Jodå, men <b>height: 100%</b> sätter höjden till 100% av närmaste yttre element som också ha height satt. För det första så kommer inte din sida att validera eftersom du använder doctype för xhtml men skriver inte xhtml. Du kan INTE använda <br> utan du måste använda slashen i kombination eftersom en radbrytning är en tom märkning. Korrekt kod ska se ut så här <br /> Hej,Height 100 i nested div
Jag vill ha en sida med en huvuddiv och en nästlad div som alltid är 100% av skärmen eller hela sidan (hela sidan även scroll). Den ska fungera i ie6 och 7.
Sätter jag height:100%; fungerar det för hela skärmen men inte för hela innehållet. Sätter jag bara min-height:100%; får jag inte höjden.
Någon som är vass på css som kan hjälpa till?
<code>
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">
<head>
<title>test</title>
<style>
html,body,form
{
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Tahoma;
font-size: 0.86em;
color: #333;
padding: 0px auto;
margin: 0px auto;
height:100%;
min-height:100%;
width:100%;
}
#containerdiv
{
float:left;
width: 100%;
margin: 0em auto;
text-align:left;
border:solid black 1px;
padding:0px;
_height:100%; /*Ignored by IE7*/
}
#containerdivleft
{
margin:0px auto;
width: 30em;
_height:100%;
border:solid blue 1px;
}
#containerdivright
{
width:100%;
max-height:100%;
_height:100%;
border:solid red 1px;
}
</style>
</head>
<body>
<form>
<div id="containerdivleft">
<div id="containerdivright">
<div id="containerdiv">
test
<!--
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
asdfasdf asdf
test <br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
asdfasdf asdf
-->
</div>
</div>
</div>
</form>
</body>
</html>
</code>Sv: Height 100 i nested div
Är det för IE7 det inte fungerar eller vilken browser fungerar det inte för?Sv:Height 100 i nested div
Jag får det inte att fungera i ie7.
Som du ser så har jag lagt in lite remmade <br> i koden. Problemet är att jag får höjden över hela skärmen men om sidan är lång och har scrollister så slutar ramen på varje div där skärmen slutar innan man börjar scrolla. Jag vill att det ska fungera i ie6 oxå men det är med ie7 och den nya min-height jag får problem.
Kanske ska lägga till att alla divar ska ha height 100%.Sv: Height 100 i nested div
Sv:Height 100 i nested div
Sv:Height 100 i nested div
Din css kallar inte korrekt om du inte heller använder denna kod som också är kompatibel med xhtml 1.1
<style type="text/css">
<!--
HÄR ÄR DIN CSS
-->
</style>
Du kallar på html,body och form - lägg in märkningen för dina divar - #html, body, form
att utesluta denna kan ge problem eftersom classattributen kan definieras på samma sätt.
Du säger också att du vill ha en omslutande container i vilken dina andra div boxar flyter, men i din html kallar du faktiskt först på divleft sedan divright för att till slut ange container div men var kallar du på din form? Du måste ange <div id="form">resten av dina koder</div>
Spontant tycker jag att du ska läsa lite mer om vad xhtml/css är och hur dessa samarbetar.
Som en sista utväg kan du använda conditional comments vilket är att föredra istället för ie hacks.
mvh/LenaSv: Height 100 i nested div
Jag löste det med ett javascript.
Lena, tack för tipsen, känner dock till det innan så det var inte direkt någon hjälp för att lösa problemet. Koden jag skickade in i tråden var bara något jag slängde upp så att andra enkelt kund klippa och klistra. I min "skarpa" kod ligger en massa asp.net prylar.