Jag har skapat en hemsida med CSS layout, bestående av tre boxar. En för topbannern längst upp, en för menyn till vänster och en för innehållet till höger om menyn. I innehållsboxen finns det lite text från början, och jag undrar hur jag med CSS kan byta ut denna text när jag klickar på ett menyval? Har inte lyckats lista ut detta :( Jag ska ju bara behöva spara menystrukturen i index.html och undersidorna (till vilken menyvalen länkar) bör ju bara ha texten som ska in i innehållsboxen. Det funkar ifall jag gör en kopia av index.html med hela menyn och sen ändrar texter, men det blir ju redundans vilket jag inte vill ha (blir ju som med en tabellbaserad design). Du kan använda AJAX för att simulera en IFRAME. Men då tycker jag att det är bättre att verkligen använda en IFRAME. Förstår inte riktigt hur jag ska få det att fungera i mitt fall med serverscriptet (men det verkar som en bra idé), skulle du kunna skriva en kort exempelkod? Hur byta ut text i
Jag vill alltså lösa det på ett liknande sätt som med iframes. Har googlat och sökt men inte funnit hur man löser detta i css. Är dessutom ny på just css layout.
Hur kan man fixa detta m.h.a. CSS? Eller behövs ajax eller något annat?
Tackar på förhand!
Mvh Ramon
Jag ska ju inte behöva spara menykoden i alla sidornas filer så det blir redundans utan menykoden bör bara ligga i index.html. Någon som förstår vad jag menar och vet hur jag kan lösa det? Sv: Hur gör man med länkar när CSS layout används?
Du kan också låta webbsidan innehålla texten för alla "sidor" och använda JavaScript och CSS för att bara visa texten för den "sida" som är aktuell.
Men kanske bästa sättet är att använda ett serverskript för att fylla i "innehållsboxen" i din sidmall:
<%
content = ...
%>
<html>
...
<body>
...
<div id="content">
<%= content %>
</div>
...
</body>
</html>
Sv:Hur gör man med länkar när CSS layout används?
Jag har alltså en index.html med menyn och en välkommentext i princip. Sedan har jag t.ex. todo.html som jag bara vill lagra texten som ska in i <div id="column2"> som ligger i index.html. Jag har även andra filer, men det jag vill ska fungera är alltså att ha samtliga boxar (div-taggar) som bygger upp CSS layouten samt själva menyvalen enbart i index.html, och i de undersidor (som länkas från menyn i index.html) ska endast innehålla texten som ska bytas ut i <div id="column2">. Hur gör jag det?
när olika menyval görs?
Svara