Sitter med ett ettrigt problem här, och hjärnan är nog lite väl seg just nu. Tyvärr har jag en misstanke om att det inte går. Jag lekte lite med en layout för ett tag sedan som jag tror fixar allt du vill utom att växa i sidled (har absolut-positionering, så den växer bara i förhållande till sidan). Hoppas att det kan vara till någon nytta. Jag orkade dock inte städa css:en så mycket, så det finns en del som inte används av layouten... Mmm, det där är snyggt, och också det vanligaste när man tänker efter; det är ofta bilder snarare än bakgrunder i hörnen. Det kanske är det jag får försöka med. Allt känns ju bättre än tabell... Fast jag är fortfarande intresserad av en "riktigt snygg" variant, förstås, där hörnbilderna inte är bilder utan bakgrunder...Snygg låda i css?
Skulle vilja göra en "news-teaser", typ. Alltså en liten låda (och det ska vara många lådor) där man skriver i text (en div med text helt enkelt). Men kruxet är nu att det ska vara lite grafiskt snajsigt, så jag vill ha rundade hörn, och diverse snygga kanter. Bilderna kommer bli bakgrundsbilder.
Jag har därför 9 bilder. topleft, topmiddle, topright, osv.
top-mid och bottom-mid ska gå att strecha i sidled
mid-left och mid-right i höjdled
mid-mid i båda ledderna
i praktiken:
<code>
------------
---------------
| | | |
---------------
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
---------------
| | | |
---------------
</code>
Problemet är nu att få strechen att funka som jag vill. Har funderat på diverse float:ar, absolut positionering, osv. Inget sätt känns hundra. Med en gammal röten tabell skulle jag la få det att funka men det är jag inte intresserad av.
Egentligen kanske det är lite märkligt att låta den växa i sidled (jag vill i så fall att den totalt tar upp 100% av omgivande container). Jag har dessutom lite större möjligheter i grafiken om jag låser den till en fast pixelbredd. Om någon har en ide om hur man löser det så, så kanske det kan funka istället. (alltså precis samma, men de ska växa i höjdled istället).Sv: Snygg låda i css?
http://filer.datavaxt.nu/johand/niklas/
/JohanSv:Snygg låda i css?
Sv:Snygg låda i css?
Vad mina försök till sökningar har lett till är bara varianter som bygger på stora bilder och skumma negativa marginaler och grejer.
Fast iofs, när jag tänker efter... Om man har en fast bredd så borde man klara sig med tre bilder, och enbart se till att jävelskapen hamnar rakt under varandra. Eftersom det är avsett för kortare texter så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll att de inte fyller upp hela...