Tja, background-position: center top; Jag har redan, top center.. o den verkar centreras. Problemet är bara den att frameytan inte är lika stor med som utan scrollern, scrollen räknas med i frame-bredden, därför hanmar bakgrundsbilden lite snett.. Nu missförstod du mitt svar ;-j.. Jag menade att du redan hade centrering av bilden, det var därför jag skrev det. Men jag borde kanske ha skrivit varför.. jaha... det var så du menade:) Om du behöver ha bilden i mitten och har den vänsterjusterad så ska du "skjuta ifrån" från vänsterkanten. Det som är till höger behöver du ju inte(i ditt fall). då kommer nästa fråga, hur "skjuter man ifrån" när det kommer till bakgrundsbilder? left top/bottom funkade förvisso... däremot blir allting lite snett, då bakgrundsbilden är aningen åt vänster... >då kommer nästa fråga, hur "skjuter man ifrån" när det kommer till bakgrundsbilder? >Se ovan. Såg inget knas med bakgrundsbilden, eller pixelhopp. Är den rätt nu, eller är det kanske ett problem som bara den insatte lägger märke till?frames och bakgrundsbilder...
1- Har lite problem med en bakgrundsbild på en sida jag knaprat ihop. Se sidan på http://www.lastkingdom.se
Sidan består av flera frames, där huvuddelen skall vara 900px bred..
<code>
<frameset cols="*,900,*" border=0>
<frame src="blank.html" border=0 scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="230,*" border=0>
<frame src="top.asp" border=0 scrolling="NO" noresize>
<frameset cols="*,900,*" border=0>
<frame src="blank1.html" border=0 scrolling="NO" noresize>
<frame src="mainpage.asp" name="middle" border=0 scrolling="AUTO" noresize frameborder="NO">
<frame src="blank2.html" border=0 scrolling="NO" noresize>
</frameset>
</frameset>
<noframes>
<body>
Get a web-browser that can handle frames !
</body>
</noframes>
</frameset>
</code>
bakgrundsbilden är uppdelad i 2 delar och ska ligga i top.asp samt i mainpage.asp, så att det ser ut som en enda bild.
Detta funkar jättebra, bortsett från när den vertikala-scrollern blir synlig (den står på scroll=auto).
Då blir frames-ytan ca 890 px eller nåt, ist för 900, vilket medför att bakgrundsbilden flyttar sig ngn enstaka pixel.
Jämför "mainsidan" med "bild-sidan" så förstår ni vad jag menar. Hur löser man detta enklast?
Jag provade även med DIV-positionerring ist för body, bakground-image, men det var för krångligt att få det att funka i både IE och FF...
2. sen fattar jag inte varför inte färgläggningen på framsidan fungerar i IE. Css-filen är länkad likadant på både framsidan och tex Equipmentsidan...
Några idéer?Sv: frames och bakgrundsbilder...
Ordnar så att bakgrundsbilden vänsterjusteras istället kanske?Sv:frames och bakgrundsbilder...
Här är vad som står i min Css-fil:
<code>
body {
scrollbar-face-color:red; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #1C2035; overflow:auto; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #050C1E; SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #1C2035; SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #23273C; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #000000; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #000000;
background-position: center top;
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-color: #000000; font-family: Tahoma, Verdana, Arial; font-size: 12px; color: #AAAAAA; margin-top: 10; margin-left: 10; margin-right: 10; margin-bottom: 10;
}
</code>
och i själva HTML filen:
<code>
<body style="background-image: url(images/bg_bot_n.gif);">
</code>Sv: frames och bakgrundsbilder...
Du skriver ju själv att bredden på ramen påverkas av scrollisten. Om bredden ändras så flyttas centrum, dvs center-justeringen knasar sig. Har du prövat att justera mot nåt som *inte* påverkas av att en scrollist klämmer in sig från höger? Högerjustering lär inte gå, men kanske vänsterjustering? Sv:frames och bakgrundsbilder...
Men vänsterjustera? då hamnar väl bilden längst till vänster.... eller?
Den måste ju vara i mitten. Fast iofs, om jag gör bilden exakt 900 pixlar bred så funkar det ju...
Ett annat sätt vore att alltid ha scrollen aktiv.. men då bör jag göra den undre frames ngn pixel större än den övre... där går jag bet., vet inte hur jag ska koda mina <FRAME> & <FRAMESET> för att få till detta. Ngn som kan hjälpa mig?Sv: frames och bakgrundsbilder...
Vill du ha scrollister kan du pröva att lägga till scrolling="yes, no eller auto" för din frame, <frame scrolling=....>Sv:frames och bakgrundsbilder...
Kan man själv välja var bakgrundsbilden ska placeras förutom left, right o center.... text via postion-left: eller ngt sånt..!?
scroll=yes är jag med på.. men då måste jag även ändra framstorleken så att framebredd=yta + scroll.... annars blir det samma problem som jag har nu, med enstaka pixelförskjutningar.Sv: frames och bakgrundsbilder...
Kolla gärna själv: www.lastkingdom.se
vad tycks? funkar det eller ser det konstigt ut?Sv:frames och bakgrundsbilder...
"Skjuta ifrån" bildligt talat. Om bilden "sitter fast" i vänsterkanten så kommer det "riktiga innehållet" i bilden att flyttas åt höger om du stoppar in tomrum till vänster. "Stoppa in tomrum" är alltså att måla dit yta med samma färg som bakgrunden(svart, i ditt fall) eller genomskinlig färg i ett ritprogram som du tycker är bra.
>Kan man själv välja var bakgrundsbilden ska placeras förutom left, right o center.... text via >postion-left: eller ngt sånt..!?
Man kan placera bakgrundsbilder "exakt" där man vill ha dem. Men då skulle jag rekommendera det där jobbiga CSS :-j..
>scroll=yes är jag med på.. men då måste jag även ändra framstorleken så att framebredd=yta + >scroll.... annars blir det samma problem som jag har nu, med enstaka pixelförskjutningar.
Det är en hård värld. Men vad sjutton.. Du löste problemet, så du går starkare ur krisen :)..
>left top/bottom funkade förvisso... däremot blir allting lite snett, då bakgrundsbilden är aningen åt >vänster... vad tycks? funkar det eller ser det konstigt ut?
Se ovan. Såg inget knas med bakgrundsbilden, eller pixelhopp. Är den rätt nu, eller är det kanske ett problem som bara den insatte lägger märke till?Sv: frames och bakgrundsbilder...
Nej, nu ser det jättebra ut... enda problemet är att loggot inte är centrerat över bakgrundsbilden.. tack vara fadeningarna på sidorna så är detta inte så jättesynligt.. så det funkar...
Jag känner mig mkt starkare nu än innan..:)
tack för hjälpen...