<code>#top Nej, detta är inte specificerat, av ganska förklarliga skäl. En webbläsare för visa texten med vilken storlek den vill (under förutsättning att en stor ska vara större än en liten, förstås). Den får ju i princip visa en bild "lite" hur den vill, gissar jag. Hur som helst finns inte "zoom"-funktionaliteten i standarden. Är det verkligen fontens storlek du ändrar i IE? Ändrar jag textstorlek till "större" så ändras bara texten. Zoomar jag däremot till 125% så blir allt, inkl bilder, större. Ganska logiskt. Ja, det var ju det jag menade. IE zoomar, vilket på sitt sätt är rätt. FF ändrar fontens startstorlek vilket också är rätt. Frågan är vad man vill ha, och även där finns det fall där båda möjligheterna är vettiga. Ok, Som sagt: gör så att det inte spelar någon roll. Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
{
border: none;
width: 56em;
padding: 1em;
height: 11em;
margin-bottom: .3em;
background-color: #386F84;
background: url(../img/logo.png) no-repeat;
}</code>
Följande CSS kod sätter bla. bakgrundsbilden logo.png. Bilden har storleken 696x156px som motsvarar 56x11em i min kod.
När jag sedan ändrar "Fontsize" i webläsaren mha. "Ctrl++" och "Ctrl+-" så fungerar det korrekt i IE där bilden förminskas och förstoras beroende på mitt val.
Men i FF så har bilden alltid sin ursprungliga storlek oberoende av justeringen av "Fontsize".
Ligger detta inom ramen för W3C-standarden? Är det FF eller IE som behandlar detta korrekt? Kan jag på något sätt på båda webbläsarna att hantera detta på samma sätt?
Tacksam för svar.Sv: Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
Vem gör rätt?
1. En bild är en samling pixlar, och har alltså en fix storlek.
2. Om du anger texten i antalet pixlar borde du inte få lov att ändra storleken på dem öht.
Med den bakgrunden gör FF rätt.
Men man kan även se det som att IE ser sidan som en bild och verkligen zoomar in i bilden. Då gör förstås de rätt. Lite av en gråzon. Försök göra sidan så att den inte påverkas.Sv: Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
Lika logiskt som att FF, som bara kan ändra fontens storlek, bara gör texten större.
Edit: CTRL++ i IE ändra zoomen, inte fontstorleken
/ThomasSv:Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
Sv:Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
Då har jag förstått det hela lite bättre. Jag antog att "Ctrl++"-funktionen hade samma funktionalitet knuten till sig.
"Textstorlek" heter det i FF, därav begreppet "Fontsize".
Det fina är ju att jag använt "em" för att sätta mått på hela sajten vilket gör att allt annat skalar med förutom bilder.
Förslag på hur jag bör hantera det?Sv: Ctrl++ i FF skalar inte bakgrundsbild
Jag tycker grundprincipen är:
1. Om innehållet är betydligt viktigare än det grafiska utseendet: Försök lägga upp grafiken på ett sätt så att det inte spelar någon roll hur webbläsaren tolkar det.
2. Om det är viktigt att grafiken är konsekvent, ja då kan du ju lika gärna köra på pixelstorlek istället för em. Det finns inga krav på att en webbläsare ska kunna zooma, så då hjälper det ju inte ändå.
3. Om grafiken är superviktig är HTML fel väg att gå, gör det då i flash.