Hej! Det är svårt att säga nått konkret när du inte visar någon kod, men på http://centricle.com/ref/css/filters/ finns dom flesta CSS-hack som man behöver. jag tänkte mer om det är något övergripande som skall ange i bodyn mm. tycker det är märkligt att Microsoft gör en nyare version av ett program som har problem att läsa CSS från den förra versionen. Det är väl ganska naturligt. IE6 tolkade inte CSS enligt standarden och i IE7 har dom försökt få till tolkningen bättre. Alltså kommer samma kod att kunna ge olika resultat. Kör med Firefox när du utvecklar och testa den i IE6 och IE7 istället. Du gör du rätt från början och anpassar sidan till de läsarna som gör fel. (Sen är ju FF inte perfekt, utan validering får du ju alltid göra.) Nu är jag inte med, kan du utveckla... Det finns en standard för hur man får skriva css och html. Alla webbläsare tolkar standarden mer eller mindre bra. Om man följer standarden till punkt och pricka gör man "rätt". Firefox 2 och IE7 tolkar standarden betydligt bättre än IE6, som är rent ut sagt anskrämligt dålig. <b>3. Kollar på dem i andra webbläsare, och gör små förändringar tills de typ ser som jag vill ha dem även i de webbläsarna.</b> Jepp. Själv kör jag med den gamla "IE7", ett javascript compliance pack för IE6. Hjälper en smula iaf, utan ansträngning. Validera HTML: http://validator.w3.org/ Hej Tyrone, undvick csshack så långt det går för det är inte så bra. Använd istället en conditional comment som enbart riktar sig mot IE 6 (och under om det är aktuellt). Skapa sedan layouten i standard mode för FF, Opera, IE 7 (funkar rätt schysst faktiskt) och de browsers som klarar av att rendera koderna för detta. Conditional comment lägger du sedan sist in i <head> i varje doc och länkar till dess specifika stilmall för IE.Css problem i IE7
I min utvecklings maskin så har jag IE 6 kvar och när jag tittar på mina hemsidor i IE7 så ser blir layouten fel. Så jag undrar nu hur jag kan göra för att frå sidorna att se bra ut i båda programmen.
antar att det är ett Css relaterat fel..
/tyronneSv: Css problem i IE7
/ThomasSv:Css problem i IE7
Men övergripande så gäller det Divar, textboxar mm. Saker jag kopplar dill ett CSS.
Det enda genrella rådet jag kan ge är väl att använda korrekt doctype och liknande, så att webbläsarna inte går in i "quirks mode".
/ThomasSv:Css problem i IE7
Sv:Css problem i IE7
Om jag utvecklar i IE 7 kommer det se piss ut i IE6?
Jag jobbar så här:
1. Kollar att sidorna validerar på w3.org
2. Kollar på dem i FF, så att de ser ut som jag vill ha dem.
3. Kollar på dem i andra webbläsare, och gör små förändringar tills de typ ser som jag vill ha dem även i de webbläsarna. GOTO 1.
Utgår man från en läsare som tolkar standarden mer korrekt är det sannolikt så att man får något som tolkas bra i framtiden. Sen får man trixa för att se till att alla med äldre browsers också kan titta på sidan.Sv:Css problem i IE7
Det är här min länk kommer till användning. Eftersom sidan redan ser bra ut i FF (punkt 2) så vill du att ändringarna du gör bara påverkar tex IE6 och eventuellt IE7 också. Då kan du använda dig av ett CSS-hack. Vilket du ska använda beror på vilken webbläsare du vill påverka.
/ThomasSv: Css problem i IE7
Sv: Css problem i IE7
Validera CSS: http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Men kom ihåg att bara för att syntaxen är korrekt, är det inte säkert att koden används på ett lämpligt sätt.Sv: Css problem i IE7
mvh/Lillan