Har ett litet problem. Jag försöker att göra en div som sträcker sig från t.ex. 200px under toppen till botten av sidan men istället förskjuts diven bara 200px neråt vilket skapar en scrollbar. inte jättebra lösning kanske, men sätt padding-top:200px på bodyn och ta bort margin på klassen. Vill helt enkelt att den ska börja 200px från toppen och sträcka sig ner till sidans fot. Jag har ett liknande problem. Jag har en container-div (med bakgrundsfärg) som jag vill ska sträcka sig över hela webbläsarfönstrets höjd, och så klart ännu mer ifall innehållet är större och kräver scrollning. För att nå just IE-specifika webbläsare använd "conditional comments" Jonas: vad vill du uppnå med det? Men jag kan inte få det att funka i FF. Det är bara i IE som det funkar, och det på två olika sätt ... Nu vet jag inte om minnet plockar fram rätt detaljer men jag har själv haft samma problem. Finns det någon som kan hjälpa till? Eller finns det helt enkelt ingen lösning på världens enklaste önskemål? Jag har letat igenom hela internet utan resultat. Känns som om det blir lite mycket DIV-ar ibland. Aldrig tabeller för layout. Finns en paramenter som heter min-height:100% som brukar fixa sånt ibland .. Testa min funktion istället. Den funkar oavsett padding/margin i IE7 och FF2 iaf.Margin och height/width:100%?
min kod ser ut ungefär såhär:
<code>
body {
margin: 0;
border: 0;
padding: 0;
height: 100%;
}
.klassnamn {
position:absolute;
top:0;
left:0;
margin-top: 200 px;
background-color: FF0000;
}
</code>Sv: Margin och height/width:100%?
Men varför vill du ha height 100% egentligen?Sv:Margin och height/width:100%?
en om jag använder 100% eller någon annan metod spelar ingen roll.Sv: Margin och height/width:100%?
Men det fungerar endast i IE, och inte i Safari/FF.
Man tänker ju att "height: 100%;" i containern skulle klara biffen, men då slutar containern efter webbläsarens höjd, och syns alltså inte om man scrollar ner. Mina content-div:ar inuti containern sticker då utanför containern, som slutar vid 100%.
Med "min-height: 100%;" löses problemet i IE, men problemet kvarstår i Safari/FF.
Om jag inte anger höjden alls för containern, så ser det bra ut i IE, med undantaget att om innehållet inte fyller hela sidan så blir containern lägre än sidans höjd. I Safari/FF får däremot containern knappt någon höjd alls, och slutar strax efter att content-div:arna startat, som därmed till större delen ligger utanför containern.
Så hur i hela världen ska jag göra?
Tack för hjälpen!Sv:Margin och height/width:100%?
skriv cssen så den fungerar för FF, sedan fixa den regel som inte fungerar för IE och gör om endast den classen i en ensam css.Sv: Margin och height/width:100%?
Är det designmässigt eller något annat? har du en med detaljerad skiss på hur du vill att det skall se ut?Sv: Margin och height/width:100%?
Sv: Margin och height/width:100%?
Tror att lösningen var att det i FF måste finnas ett innehåll i diven, t.ex. att lägga in en div i den.
Prova att skriva något som du kan se för att testa.
Här finns en hel del att hämta (tror det var där jag hittade lösningen, eller så var det av en slump) http://www.mezzoblue.com/zengarden/resources/
//AnnSv:Margin och height/width:100%?
Jag har alltså:
html,body {
margin:0;
padding:0;
height:100%:
border:none;
}
.container
{
position: relative;
text-align: left;
width: 800px;
background-color:#20351C;
margin: 0 auto;
padding:0px;
border:0px;
border-spacing: 0;
min-height: 100%;
height: auto !important;
}
Sidan ligger på http://www.kylas.se och jag vill att den gröna bakgrunden ska gå ner till botten av sidan, oavsett om innehållet fyller fönstret eller inte.
Jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig på nåt sätt!Sv: Margin och height/width:100%?
1. Lägg in innehållet i en centrerad tabell med önskad bredd och 100% hög med den gröna bakgrunden.
2. I en övre <tr height=200> (med tillhörande <td>) lägger Du in Din engelska flagga, Snickarboa & Vildmarksbyn.
3. Resten kan ligga i en nedre <tr> (med tillhörande <td>) som då täcker resten av sidan.
Tabellen täcker 100% fördelat på en 200-hög första-rad och en *-hög andra-rad
Vad tror Du om det?
Sv:Margin och height/width:100%?
Funkar inte detta?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<style type="text/css">
html, body {
background: gray;
}
#outer{
border: 1px solid black;
width: 90%;
height: 90%;
background: silver;