Vad är "rätt" om man ska visa data som är "lite" hirarkiskt. Rent logiskt borde det väl vara nästlade tabeller? Frågan är bara om det blir galet mycket för browsern då. Men hur "korrekt" är det med nästlade tabeller? Rowspan menade jag förstås, sorry. Om du ska visa tabulär data som i detta fall då är det ett bra val att använda tabeller helt enkelt..Semi-hirarkisk data och "korrekt" html
det handlar inte om en ren master-detail view utan en sorts kombination:
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| Kalle | Anka | 1 | A | Ankeborg |
| | | 2 | B | |
| | | 3 | C | |
| | | 4 | D | |
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| Arne | Anka | 1 | A | Stockholm |
| | | 2 | B | |
| | | 3 | C | |
| | | 4 | D | |
Det är ju tabulär data, men data i 2 (i det här fallet) av kolumnerna är listor.
Om man ska vara 100% korrekt med tabeller o divvar o css o fan vet vad..
Hur skulle denna struktur bli då?
Ska man ha en tabell och i list cellerna ha css:ade ul/il listor?
eller vad är rätt?Sv: Semi-hirarkisk data och "korrekt" html
I andra hand skulle jag säga ul inuti, i tredje hand använda colspan.Sv:Semi-hirarkisk data och "korrekt" html
och det kräver ju även att man skulle ha colspan=2 så att den nästlade tabellen täcker två kolumner i det här fallet.
Har fått för mig att det är ett no no när det gäller att vara "korrekt",
Fast jag har 0 koll på det här så jag kan ha tvärfel :-PSv: Semi-hirarkisk data och "korrekt" html
<b>Men hur "korrekt" är det med nästlade tabeller?</b>
Alltså; det finns ju ingen kommitté som sitter och bestämmer hur varje typ av data ska representeras. Men om vi tänker i databastermer så motsvarar ju en html-tabell svaret på en fråga (dvs. en sql-tabell). Det mest korrekta är ju då rimligtvis att listan (1,2,3,4) också är en sql-tabell, och då också en html-tabell.
Rowspan och colspan är nog i allmänhet dåliga alternativ, det är ju egentligen en ganska vansinnig tanke.
En lista kan man ju också se som en tabell, även om det inte då finns samma analogi mellan sql-tabell och html-tabell. Vad som är helt fel är iaf div:ar i det här fallet.Sv: Semi-hirarkisk data och "korrekt" html
Ska du ha listor i en TD, vilket är helt OK, detta är ju inte en databastabell, varför inte då <UL> eller bara <DIV> efter varandra. Så hade jag gjort. Krångla inte till det som är enkelt ;)