Hej, Jag måste tyvärr anpassa sidorna till det, kunden skulle nog bli ganska irriterad annars. CSS IE8 är väl planerad att ingå i Windows automatiska update och då kanske folk som inte gått över passar på (man kan alltid hoppas), även om det finns möjlighet att neka att uppdatera Explorern... men någon kanske hoppar på och då är det några mindre... :) IE 7 kom också som en kritisk uppdatering, men ändå så är det många som kör IE 6. Tack för svaret. Hittade en faktiskt en bättre CSS Reset som fixade till lite grann. Sen gör jag nog så att jag gör det läsbart med en alternativ CSS för IE6. Vågar inte släppa IE6 helt även fall det är ett ganska litet projekt. Målgruppen för just denna sidan har inte så står erfarenhet av datorer så det är stor risk att dom aldrig har uppdaterat webläsaren. Så blir väl till att trixa med det här skräpet fram tills win 7. Fick in ett tips på följande länk http://www.welcomebrand.co.uk/12/11/2008/encouraging-a-soft-upgrade-from-ie6/ Samma typ av varning/information som jag länkat om innan men nu även bloggat från Scott Hanselman:När ska IE6 dö?
Sitter och försöker anpassa min CSS till de vanligaste webläsarna där valid css inte faller väl ut. T.ex Internet Explorer 6, börjar bli rejält trött på det nu. När ska IE6 dö och försvinna?
Hur många här anpassar sina sidor fortfarande till IE6?
Har funderat på lite olika lösningar.
1. Strunta i anpassningen, och istället ge dessa användare en liten informationsruta att dom borde byta till en modernare webläsare. Nackdelen är väl att det inte är ett frivilligt val för många.
2. Ha en extra CSS för IE6 och äldre som inte visar något ögongodis, utan bara informationen och texten, som en slags "utskriftvänlig" version.
3. Att strunta blankt i dessa användare. Men det känns som att det fortfarande är många som använder det.
Den statestik jag har sett visar att 20-30% fortfarande använder IE6.
Själv jobbar jag på ett av Sveriges största företag (i antal anställda), där IE6 fortfarande är standard i arbetsplatserna. Vet också att ett av de större bensinbolagen också har IE6.
Och nu kommer snart IE8, folk verkar vara dåliga på att uppdatera.
Så vad tycker ni om detta, är det inte dags att lägga ner IE6? Hur brukar ni göra? Vad tycker ni om lösningarna ovan?
MvHSv: När ska IE6 dö?
Jag längtar verkligen till den dagen då IE 6 räknas som dött, och helst utrotat. Det lär dock tyvärr dröja ett par år...
Jag sitter också hos en kund nu som är väldigt stor, och alla här kör IE 6, men ska snart uppgradera till IE 7. Jag ska dock försöka få dem att köra IE 8 direkt istället, då jag har anpassat intranätet så att det fungerar även med det (tidigare så var det helt gjort för IE 6.....).
Jag måste tyvärr säga att man inte kan skippa IE 6-användare helt i stora, kommersiella projekt. Skapar du något mindre eget så kan du gärna skippa det IMHO.
Mikael SöderströmAlternativa IE6 lösningar - Hjälp IE6 med CSS/JS fw/reset
1) Använd någon bra css reset
2) Använd något bra css-ramverk för positionering
3a) Använd kompletterade CSS:er för att fixa buggarna för IE6
- Mha lt IE7
<!--[if lt IE 7]>
<![endif]-->
3b) Använd som du säger en lättare webbplats för dem med IE6, för informationen är väl ändå det viktigaste och inte presentationen? (om presentationen är det i ditt fall se alternativa lösnignar nedan)
JS - För att "laga" IE
http://www.divitodesign.com/2008/11/let-ie6-behave-like-ie7/
Alternativa lösningar ;)
=================
Om nu EXAKT utseende är av absolut yttersta vikt
* Använd Flash/silverlight
* Använd PDF-dokument
-- Startsidan är en simpel sitemap... och det man vill läsa mer om (länkarna) är gjorda som små PDF:er som är länkade till de andra sidorna (PDF:erna)
Altarnativt: Ladda ned hela informationssidan som en stor PDF som är länkad internt.
* Använd ngn annan renderingsmotor
ex
- Visual webGui som har en egen Javasciptsmotor som renderar resultatet i användarens Webbläsare
det enda som skickas till klienten är XML
Mer info på: <ul:http://www.visualwebgui.com/>
// Förhoppningen är väl att många företag kommer gå över till IE8 då Windows7 släpps i.o.m. att antagligen många först då uppgraderar från Windows XP
Hoppas du/andra som läser detta fick någon hjälp av ovan. =)Sv: När ska IE6 dö?
Sv:När ska IE6 dö?
Sv: Alternativa IE6 lösningar - Hjälp IE6 med CSS/JS fw/reset
Själv tycker jag att uppdatering av webläsare borde räknas som säkerhetsuppdatering och därför vara "obligatorisk". Jaja..IE Upgrade script
typ mjukt uppmuntra användare att uppgradera mha meddelande...
mha styleswitcher och javascriptScott Hanselman om IE6 - Sv: När ska IE6 dö?
http://www.hanselman.com/blog/IE6WarningStopLivingInThePastGetOffOfIE6.aspx