Finns det någonting i stil med !unimportant? CSS-kod går alltid i turordning och den minst viktiga kommer att "användas bara om den och inget annat har specificerats". Även om dom inte "borde" behöva användas så är det i den grymma verkligheten så att man ibland måste. Speciellt i stora system där man t.ex. har kontroll över endast en css-fil även om det finns flera. Det som avgör vad som används är (tror jag): En något simplifierad versopn: Jag funderar på om du kan fuska med javascript, om man med javascript kan ta reda på vilka klasser som är definerade, och sedan vid behov definera en egen klass. Är det en acceptabel lösning?Motsatsen till !important?
<code>
body{
background-color: red;
}
body{
background-color: blue !unimportant;
}
</code>
Skulle alltså i det här fallet ge en röd bakgrund. Vill alltså säga "använd bara den här om inget annat specificerats".Sv: Motsatsen till !important?
!importent används bara för att gå omkring dom reglerna och borde väl egentligen inte behöva användas. Hur som helst så tror jag inte det finns något åt andra hållat (eftersom det heller inte borde behövas).
/ThomasSv:Motsatsen till !important?
I mitt fall är det så att jag inte har kontroll alls över det som står i <head>-taggarna så jag måste göra en fuling och skriva cssen i body. Men jag vill att det jag skriver där ska ignoreras ifall det finns annat i headtaggarna.Sv: Motsatsen till !important?
1. Style-taggar
2. CSS-kod i dokumentet (head)
3. CSS-kod i CSS-filer
Och i varje del så prioriteras den kod som ligger längre ner:
3. xxx
2. xxx
1. xxx
Hur ser din kod ut nu så kan man kanske komma på nån lösning?
/ThomasSv:Motsatsen till !important?
<code>
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" src="nånfil.css" />
</head>
<body>
<div id="box">lite text</div>
</body>
</html>
</code>
Låt oss säga att jag vill sätta en default-ram på diven. Men om någonting annat specificerats i nånfil.css vill jag att det är det som används.
Allt mellan head är låst så jag kan inte göra någonting åt vad som står där. Jag har inte heller någon kontroll över css-filen.Sv: Motsatsen till !important?