Jag har försökt en hel del med CSS genom åren, och fattar väl det viktigaste. I t.ex. google chrome kan man se vilka css-regler som är effektiva för ett visst element genom att högerklicka på sidan och sedan i DOM-trädet navigera fram till önskat element Firebug visar vilka regler som är aktiva på element, leta reda på taggen du vill se information om eller använd inspect - kolla sedan till höger i firebug, under Style. Där kan du även lägga till/modifiera/ta bort eller inaktivera vissa "regler" on-the-fly. lite sent men ändå: tack för båda förslagen som var mycket bra!OK jag måste väl lära mig CSS då....
Det största problemet när jag läser andras CSS-kod är dock att jag har svårt att se "helheten", dvs när man inkluderar flera CSS-filer och attributen blir "override-ade"...
Om man desutom kombinerar detta med alla varianter på "wildcard" selectors har jag hemskt svårt att lära mig CSS genom att läsa andras kod.
Finns det inget verktyg som kan visa vilka regler som har blivit parsade för en speciell tag? Som så att säga visar beslutsprocessen som ledde fram till resultatet X?
Om ett sånt verktyg fanns tror jag att jag skulle kunna undvika en hel del frustration...
//PeterSv: OK jag måste väl lära mig CSS då....
Sv: OK jag måste väl lära mig CSS då....
http://www.getfirebug.com/Sv:OK jag måste väl lära mig CSS då....