Hej Tråkigt svar: Nej det går inte. Och jag tror inte någon kan överbevisa mig. Hej, mera exakt är mitt problem att jag bygger ett CMS som ska jobba direkt mot själva sidan. Om du tvunget vill ha den i body-taggen är enda sättet att lägga den i en iframe. Då ärver den <b>ingen</b> css. Tack, jag tror inte en iframe är ett alternativ eftersom det ställer till med massor av andra problem. Jag får helt enkelt ta och sätta de viktigaste inställningarna manuellt.Använda standardcss i specifik div.
Är det möjligt att "bryta av" css-arv inom en specific div?
exempel:
<code>
<div class="red">
röd
<div class="default">
svart
</div>
</div>
<style type="text/css">
.red
{
color: red;
}
.default
{
/* resetta ALLA attribut till defaultvärden */
}
</style>
Det går bra att lösa med javascript också om det är möjligt utan att det blir allt för tungkört.Sv: Använda standardcss i specifik div.
Du kan sätta color: inherit, men det hjälper inte eftersom föräldra-taggen är diven som är röd. Du måste isåfall ändra på HTML strukturen.
Vad menar du egentligen med "default". Är det attribut från html sidans body element eller från föräldratagen till div class red eller något annat? Varför vet du inte vad som är default och direkt kan sätta color: black?
Mitt förslag är att ändra i html markup så att texten som ska vara röd träffas mer exakt. Och medans du håller på använda klassnamn baserade på betydelse och inte utseende. Om du ger ett mer konkret exempel på ditt faktiska problem kanske du kan få bättre hjälp vidare.
Ett exampel.
<div class="message">
<div class="critical-info">Röd</div>
<div class="default-look">Svart eller grön eller whatever message är</div>
</div>
<style type="text/css">
.critical-info{ color: red; }
.message, .default-look {color: inherit; } /*Behövs egentligen inte, det ärvs ändå */
body {color: green; }Sv:Använda standardcss i specifik div.
Det fungerar så att en sites layout görs med en masterpage (asp.net) sedan skapar jag via javascript en div som används som admin-interface. Klickar man t.ex. på en text så öppnas den diven och man kan editera texten. div-en ligger i body vilket förenklar det hela lite.
Men problemet är att man ofta sätter sånt som textstorlek osv i bodytaggen och jag vill undvika att sådant påverkar admin-interfacet.
Visst kan jag sätta textstorlek/färg/font etc manuellt men det finns så pass många attribut att jag helst inte skulle göra det.Sv: Använda standardcss i specifik div.
Sv:Använda standardcss i specifik div.