Hej, lägg till detta i toppen av sida. Men hjälper det, om sidan är cach-lagrad så bryr sig väl webbläsaren inte ens om att kontakta servern och leta efter ny data, den kör väl rakt av på det som finns på hårddisken i temp-mappen? Och om du fortsätter den logiska tankegången...? ...så finns det ingenting att göra åt saken? Antagligen hade den tidigare versionen någon kod som tvingade webbläsaren att cacha, så tyvärr inte mycket att göra åt det. Mend e tär knappast ett problem mer än en vecka eller så. <b>>...så finns det ingenting att göra åt saken?</b>ny sida, men webbläsaren visar gammal cachevarsion =(
Jag har gjort ett uppdrag åt en kund och gjort en ny hemsida på hans gamla adress.
När jag surfar dit hemifrån går allt bra, men när jag testar på jobbet så visar explorer en cachelagrad version av den gamla sidan om jag inte tvingar igenom en update (vilket många av hans besökare nog inte ens vet hur man gör).
Vad behöver jag göra för att alla webbläsare som kommer dit skall fatt att det är nytt innehåll och itne visa sin cachelagrade version?
Vidare ser jag att webbläsaren har olika versioner cachelagrade för www.domän.se och bara domän.se, jag behövde tvinga igenom en webbläsarupdate för båda separat.
/MattiasSv: ny sida, men webbläsaren visar gammal cachevarsion =(
<code>
<META Http-Equiv="Cache-Control" Content="no-cache">
<META Http-Equiv="Pragma" Content="no-cache">
<META Http-Equiv="Expires" Content="0">
</code>Sv:ny sida, men webbläsaren visar gammal cachevarsion =(
Sv: ny sida, men webbläsaren visar gammal cachevarsion =(
Sv:ny sida, men webbläsaren visar gammal cachevarsion =(
Exakt.
(Och om någon har gjort en screenshot av sidan och skrivit ut kommer den inte heller uppdateras... =) )
Du kan aldrig styra vad en browser gör, du kan ge den hintar och den kanske kommer bry sig om det i framtiden.
Jonas har dock en viktig poäng, du kan nog utgå ifrån att det kommer funka förr eller senare, beroende på vilken cache-tid som är uppsatt.