Länge sen jag alls sysslat med hemsidor. Nu tänkte jag göra en liten uppdatering som bara växer.. Hej Linda, Varför ska du gå mot strömmen och köra egen lösning istället göra som alla andra gör?en webbsida som består av 3-4 olika filer?
Problemet är att jag har en sida med logo högst upp, menyer under logon och på vissa sidor även menyer till vänster. Plus en sorts footer. Nu skulle jag vilja kunna ändra i tex headern utan att bli tvungen att uppdatera alla 50 sidorna.
Alternativt kunde jag ha en tabell (eller motsvarande) mitt på sidan som byter innehåll när man klickar i menyn. Det är alltså bara innehållet i mitten som varierar.
Vet ju att detta funkar med ett frameset men är inte det föråldrat?? Finns det modernare sätt?
Tacksam för tips!Sv: en webbsida som består av 3-4 olika filer?
Har du tillgång till att använda någon form av server-side språk så som ASP.NET eller liknande? I så fall finns det gott om sätt att lösa detta problem på.
Om du inte vill göra något på server sidan så skulle du kunna lösa detta genom att med hjälp av jQuery ladda in sidor med hjälp av AJAX. Läs mer om detta här: http://api.jquery.com/load/Sv: en webbsida som består av 3-4 olika filer?
Använd istället någon form av mallhantering där sidhuvud, sidfot och andra element är inkluderade från andra egna sidor, lite som frameset fungerar bara att allt blir en enda htmlsida.
Ajax(javascript) ska man inte blanda in förrän sidan är helt klar och fungerar utan javascript.