Jag har en sida skriven i php och html. Ett stort formulär på sidan sparas i en mysql databas. Jag har märkt att om man sparar sidan med väldigt korta intervaller (dubbelklick) så tappas informationen till servern. Detta gäller kryssrutor. Jag antar att php-scriptet blir avbruten på något sätt och tappar kopplingen till formulärkontrollerna. Jag har några frågor för att lösa detta problem. Om du sparar uppdateringstiden kan du kontrollera om uppdatering har skett nyligen och i så fall inte uppdatera igen (utan ge ett felmeddelande om att man måste vänta en liten stund). Jag spärrade funktionen helt på klienten efter att användaren sparade men detta hjälpte inte heller. Om man konstant klickade på knappen på den uppdaterade sidan så blev det ändå någon typ av kollision på serversidan (konstigt). Nu har jag fått blockera den uppdaterade sidan så att användaren måste vänta minst en sekund. Verkar fungera nu men är inte säker. Tack för tipset som jag gjorde en variant på.Tappar formulärdata vid snabb omladdning av sida
1) Eftersom kryssrute-kontrollen är NULL om den inte är ifylld antar jag i mitt phpscript att om kontrollen saknas så är den inte ikryssad (och jag sparar felaktigt en nolla i databasen). Vad jag skulle vilja göra är: kontroll saknas -> gör inget, value=1 -> spara 1 i db, value=0 -> spara 0 i db. Går detta?
2) Kan man på clientsidan veta när hela sidan är färdigladdad och först då göra spara-knappen synlig? På detta sätt skulle man förhindrar att man sparar andra gången, innan första sparningen är helt klar.Sv: Tappar formulärdata vid snabb omladdning av sida
Sv:Tappar formulärdata vid snabb omladdning av sida