Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Pitch and roll

Postades av 2003-11-04 23:17:51 - Rasmus Hörstedt, i forum spel/grafik, Tråden har 6 Kommentarer och lästs av 1729 personer

Hej hej

Har försökt få en pannsarvagn att röra sig efter marken som en riktig vagn skulle ha gjort. Detta (pitch and roll) har jag letat förjävels över nätet utan att finna något som beskriver det.

SÅ någon som har hemsida, artikel eller tutorial att vänta sig till för att fatta hur det ska göras?

Många kramar små blir en stor bamsekram // R-mus

P.s Språk spelar ingen roll, bara matematiken och principen jag söker. Gör det dock i c++ D.s


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-05 18:14:17 - Niklas Jansson

(Detta har jag även skickat via i-mail)
Standardprincipen är att du har ett "referensobjekt", i ditt fall marken som jag förstod det?
Sen har du en punkt på denna som är din referenspunkt, lämpligtvis den punkt du roterar runt om du har en sån punkt som är fix.

Det första du måste göra är att ge båda objekten samma rotation i alla tre axlarna.


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-06 21:36:44 - Rasmus Hörstedt

Jag har fått tanken att röra sig framåt bakåt och så.
Problemet ligger i att när den åker upp för en kulle så ser det ut som den åker hiss.

Vad jag vill är att den ska luta sig som marken gör helt enkelt (fast helt enkelt är det inte :)).

Det du sa är ju bra å så, men funkar det så bra på mark? då roterar man ju inte ett objekt på samma sätt som annars.

I morron är det fredag... igen // R-mus


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-07 17:45:00 - Niklas Jansson

helvete... nu skrev jag ett långt svar och så försvann det... jag återkommer när jag fått tillbaka humöret


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-09 01:45:31 - Rasmus Hörstedt

gör så! Uppskattar verkligen att någon orkar svara på vad jag skriver...

Nu är det dax att sössa, natti natti // R-mus


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-23 13:31:45 - Niklas Jansson

Okej.
Det första du måste bestämma är hur noggrann du vill vara. Ju noggrannare, desto svårare och längre exekveringstid, men det blir snyggare.

En rimlig förenkling är att bara bry sig om de fyra "bottenpunkterna" på tanken, och säga att bottenplattan är helt slät.

Tänk dig nu att du gör upp på ett litet gupp. Först kommer vagnen vara helt horisontell, inga problem. Sen börjar den åka uppför guppet. Eftersom bakdelen på vagnen då är kvar på höjden 0, men framdelen är högre upp så kommer det bildas en vinkel alpha mot marken.

Därför kommer vagnen vara ovanför marken i mitten. Det är inget konstigt, så fungerar det ju.

Problemet är när vagnen har kört över det lilla guppet med framdelen. Det mest realistiska är naturligtvis att det då är en lite större vinkel, och att framdelen "skjuter ut" efter guppet. (Hade försökt mig på lite ASCII-art om jag hade kommit på ett vettigt sätt att göra det på.)

Om du väljer ett lite mindre realistiskt sätt så kan du kolla på hörnpunkterna, men då kan det se ut som tanken "kör igenom" gupp. Vill du göra det realistiskt så är det definitivt krångligare. Då får du bestämma en startpunkt och kolla hur marken ser ut. Sen bör du titta på tyngdpunkten för att räkna ut om vagnen faller åt något håll. Vet faktiskt inte hur de gör det i "riktiga" spel.

Den enklare metoden går till något sånt här (med ytterligare förenkling):
Kalla tankens längd L, och vinkeln mot planet alpha.
Börja med de två bakre punkterna och kolla sträckan L i körriktningen. Kalla de två punkterna A och B. Sen kollar du höjden på marken ovanför A och B.

Kolla hur stor höjdskillnaden är mellan den högsta höjden av A och B, och den högsta mellan de bakre punkterna. Om den skillnaden är liten i förhållande till L så får du fram vinkeln genom arctan({högsta höjden av A och B} - {högsta höjden på de bakre}).
(du får själv testa dig fram hur mycket det kan vara utan att va fult)

Kolla om du hajar nåt av det jag skrivit, och försök få det att fungera. Så jävla trött- orkar inte skriva fortsättningen. Om du får detta att fungera så kan jag skriva en fortsättning.


Svara

Sv: Pitch and roll

Postades av 2003-11-26 20:35:44 - Rasmus Hörstedt

Jo jag fattar, du får gärna fortsätta om du vill :)

Ända jag snurrar bort mig på är hur matematiken ska se ut, måste ju räkna ut vinkeln som ska avändas på nåt sätt. Blir till att använda sina trigometri kunskaper... :)

Snart är min server formaterad och klar *jippi* // R-mus


Svara

Nyligen

  • 21:41 Automotive Services UK
  • 20:44 Erfarenhet av CBD-olja mot sömnpro
  • 12:13 Sex Dolls for Sale
  • 19:42 Online Casinos for Haitian Players
  • 19:38 Rekommendera något intressant
  • 19:13 Международная перевозка грузов
  • 00:01 DL Van Tuning | Exclusive Body Kit
  • 12:08 Indian casino

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 879
27 965
271 774
566
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies