Jag håller på med ett attackerings script till ett online strategi spel i asp men undrar hur jag ska gå till väga för att det ska funka på bästa sätt. Kanske fundera ut något att sätt att en viss skada görs beroende på hur många units motståndaren har, samt hur många byggnader. Jag antar väl om han har säg 100 units och den som attackerar nu råkar ha färre så måste ju en viss skada göras på byggnader, units och givetvis på den som attackerar men hur skall man komma fram till detta. Attackerings script
Jag har nu hämtat ut damagen av den som attackerar och lagt den i 3 olika variablar beroende på vad skadan ska ta på.
Ex: Damage1 = Skadan på Mark uints, Damage2 = Skadan på byggnader osv
Men hur ska jag nu gå tillväga efter jag har tagit ut det? Jag måste ju hämta ut vad den jag attackerar har för byggnader och units sen måste jag ju på något sätt slumpa ut skadan på det.
Skulle vara sjyst om någon skulle kunna göra en liten beskrivning i stora drag. Mest fundersam om att slumpa ut skadan på olika saker så att det blir typ samma skada i varje attack eller hur man säjer.
//Tacksam på förhandSv: Attackerings script
Hans antal av units som säkert finns i olika typer bör väl finnas sparade i en databas:
Units
------
WarriorID | typeofunit | Powerofunit | number
Att beräkna hur mycket skada det gör på den som blir attackerad så bör man titta på några faktorer
- Hur länge håller attacken på? Håller attacken på i 1, 2 timmar osv eller tills någon av sidorna har förlorat allt i attacken.
- Har dessa units olika styrkor, dvs är en "Knight" starkare än en "Barbarien" osv.
- Hur mycket skada får en "Knight" av en "Barbarien" och vice versa..
- kanske några fler faktorer som jag inte komer på..
Eller skall hela attacken vara utslumpad, det kan göra så att den starkaste av dem förlorar, men i sig borde han vinna.
Skadan kan slumpas ut, men då bör du tänka på faktorerna, man slumpar ut en skada med tanke på de olika faktorerna så att säga...