jag har lykats att göra ett litet äventyrs spel... typ zelda lr riknande.... miljön bygger på en array med en massa bider... vilka desas bilder ska va hittar programmet i en access databas... och sedan kom jag på en liten halvdålig funktion för o lägga in äventyr/uppdrag i spelet... men det systemet fungera väldigt dålig och blev omöjlig o hålla reda på... nån sm har bra ideer om hur man ska bygga upp ett rpg spel... Du borde skapa dig ett filformat för det första. Sedan borde du kunna bestämma om det du lägger in är objekt eller bilder så att du kan ha båda statiska saker på banan och dynamiska saker. Efter det så gör du en editor. En databas är nog inget du skall använda till det här känns det som... låter bra.. men hur gör jag ett filformat... den mesta informationen för världen man går omkring i är sparad i en 3d array... hur läser jag snabt enkelt in en sådan från en fil... 3d array? bättre vore ju en 2d array med en egen datatyp i... Jag hoppas att det inte är du som ska producera texterna i spelet. ok... det låter bra... något annat du tror man behöver tänka på för att få det bra från början... För det första bör man väl ändå modellera vad man ska göra. Om man utvecklar OO bör man börja med klasstruktur och annars får man börja med funktioner man behöver. Vilket filformat man ska använda känns ganska ointressant i början. Man kan ju tex hårdkoda en karta i en funktion/metod som bygger kartan och sen ersätta den med en inläst variant senare när gameplay är klart och funkar. Koncentrera dig på det viktigaste först! Jag känner att jag måste passa på att tipsa om ett annat forum som pysslar enbart med spelutveckling: www.gamedev.net, den rockar fett! Spelet bör helt klart byggas med ett OOP-språk. Och då är själva klasstrukturen väldigt viktig. hmm...tar tillbaka starcraft. Starcraft är gjord med vanliga tiles med isoutseende. dvs. pseudo-iso. men är det någon som har en bra ide om hur man ska spara spelardata och liknande???Hur ska man bygga ett rpg spel....
Sv: Hur ska man bygga ett rpg spel....
Hur som helst, vilket språk kör du?Sv: Hur ska man bygga ett rpg spel....
//Mikael SandSv: Hur ska man bygga ett rpg spel....
Håller med Johan om gamedev.net. En verkligt bra site för alla spelutvecklare. Där kan du hitta massa tips om att göra spel. Jag har hittat flera tutorials om isometriska spel dvs 3D-2D. Då är spelet gjort i 2d men det känns som 3d. Exempel är simcity, tycoon transport, starcraft, och många rpg-spel.
/JörgenSv: Hur ska man bygga ett rpg spel....
/JörgenSv: Hur ska man bygga ett rpg spel....