Hej! Finns väl åtminstone tre vettiga sätt, men alla är krångliga. Hej Niklas!Få ut info/data från bilspel
Om man har ett bilspel så brukar det ju på vissa visas information om
exempelsvis tider på delsträckorna, sluttider vilkan växel man kör med osv.
Jag tycker det vore kul om man kunde få ut dessa och kanske andra
uppgifter till ett annat program för tex loggning. Helst under pågående körning.
Antar det är beror på vilket spel man använder om det ska gå.
Tre som jag kommer på är Collin McRae, STCC, EA-sport Formel1 2000.
Som sagt om det nu går överhuvudtaget. Någon som vet?
Dessa och andra spel kan man ju koppla ihop med andra spelare över ett
nätverk. Då borde ju ganska mycket information skickas fram och tillbaka.
Kan man kanske "lyssna" på den och få ut något vettigt?
Som exempel kan nämnas att från MS Flightsimulator kan man få ut det mesta
av information tex fart, höjd, oljetryck, om landningsljus är på/av och mycket
mycket mer. Man kan också ställa in en hel del funktioner från sitt eget program.
Man tycker ju att det också borde gå i ett bilspel, åtminstone en del uppgifter.
Hälsningar
PontusSv: Få ut info/data från bilspel
1. Det första är det du nämner - att kolla kommunikationen under multiplayer. Det funkar ju förmodligen bara under just multiplayer, och sen är det svårt att analysera det programmet skickar (skickar den position, hastighet, etc.?). Efter det krävs det att du går in och kollar på alla packets för att ta reda på informationen, och väljer just exakt rätt paket, osv.... krångligt med andra ord... =)
2. Kolla bilden. Alltså att du har ett extern program som hela tiden kollar på din bild, och som är skriven på ett snillrikt sätt (behöver förmodligen inte vara sååå svårt, beror lite på hur texten ser ut). Problemet är att det är låst till en viss layout, och dessutom måste du hela tiden kunna kolla på programmet - kanske genom att kolla nån DirectX-grej... Det går naturligtvis att lösa, men det är inte så kul.
3. Kolla minnet. Är egentligen på många sätt den bästa metoden. Du tar helt enkelt och tittar i programmets minne, och letar upp det ställe där programmet sparar t.ex. hastighet.
Bekymren är dock att
-det är mycket svårt att hitta rätt ställe i minnet, det kan dessutom vara dynamiskt.
-själva datatypen KAN vara krånglig att reda ut (borde inte vara några problem)
-det är inte säkert att programmet sparar alla detaljer. Det kanske har en x-hastighet och en y-hastighet och beräknar hastigheten som sqrt(x^2+y^2) under beräkningen... då skulle jag nog påstå att det i praktiken är omöjligt att lösa det.
Jag hade nog försökt på 2 om jag skulle försöka med något, men lägg inte allt för mycket tid på det... =)Sv: Få ut info/data från bilspel
Tack på förslag på lösningar. Verkar dock vara lite avancerade för min del men
kanske ger jag det ett försök.
Sedan bör det ju finnas någon "där ute" som varit intresserad av att göra det
samma som jag vill göra... och lyckats. Fast att finna rätt i internetdjungeln kan ju vara svårt förstås.
Vi får väl se... det vore roligt att hitta en lösning.
Hälsning Pontus.