Jag har ett litet problem med att göra en konverterare. Enkelt: DPI är ju "dots per Inch". Njaa. pojkar nu är Ni ute och cyklar. Dpi och Pixlar har ingenting med varandra Vem är det som är ute och cyklar? mmm ! förstår din anmärkning, pixlar är ju ett mått på skärmens konfig >Jag hävdar att Dpi och pixlar är två helt olika saker och låter sig inte utan vidare att omräknas. >800x600 har ju en annan DPI än 1024x768 (om bildytan är lika stor). >Njaaa!!! det står fortfarande 96 dpi i konfigen Kontrollpanel. Dvs dot/inch >Inställningen i kontrollpanelen är ju till för att berätta för windows Varför behöver någon annan logga in och förklara? Skall vi ha omröstning? Jag har följt det här från början och är tveksam. Ingen expert, men jag lutar nog åt SvenPon's håll i frågan. *LOL* >Varför behöver någon annan logga in och förklara? >Om du använder ett ordbehandlingsprogram och väljer en fontstorlek gör man det i punkter. (t.ex. >>*LOL* >Varför behöver någon annan logga in och förklara? Tänkte sticka in men lite förklaringar på det hela... Pixlar och dpi
Funktionen som sådan är att när jag skriver in två tal:
Höjd och bredd i cm, och sedan anger dpi t.ex. 100 så
skall programmet räkna ut hur många pixlar det blir.
Frågan är om det finns någon där ute som vet hur stor
en pixel är i cm? Eller beror detta på dpi?Sv: Pixlar och dpi
100 DPI betyder att det får plats 100 pixlar på en tum vilket innbär att varje pixel är 1/100 tum=0.25mm
Formeln är således:
pixlar = tum * DPI
eller
pixlar = cm * DPI / 2,5Sv: Pixlar och dpi
att göra. Dpi är som sagt Dot per Inch dvs hur tätt en skrivare skall sätta sina punkter
och Pixlar är hur datorskärmen är uppbygd.Man kan helt enkelt inte ställa en sådan
fråga det finns inget generellt svar.Sv: Pixlar och dpi
Min LCD skärm är uppbyggd av en massa små punkter. Enligt specifikationen är det 96 punkter per tum.
Det är möjligt att det borde heta nåt annat för skärmar (Pixels Per Inch?) men i monitorinställningarna (WinXP) så anger man DPI.Sv: Pixlar och dpi
800*600 1024*780 osv. så en tum på skärmen blir olika antal pixlar.
Hävdar fortfarande att Dpi har bara med utskrifter att göra.
Vi får be nån expert att logga in.
Jag hävdar att Dpi och pixlar är två helt olika saker och låter sig inte utan vidare att omräknas.Sv: Pixlar och dpi
Självklart är det olika saker. DPI är ju en omräkningsfaktor från tum till punkter. Varför det skulle spela någon roll om punkterna är på ett papper eller en bildskärm förstår jag inte.
>pixlar är ju ett mått på skärmens konfig 800*600 1024*780 osv. så en tum på skärmen blir olika >antal pixlar.
800x600 har ju en annan DPI än 1024x768 (om bildytan är lika stor).
Min monitor har 1280x1024 punkter och 96DPI. Om monitorn istället hade 640x480 punkter så hade ju den ju haft 48DPI.Sv: Pixlar och dpi
Njaaa!!! det står fortfarande 96 dpi i konfigen Kontrollpanel. Dvs dot/inch
Sätt dig med en tumstock och mät på skärmen så förstår du vad jag menar.
En tum är ju alltid en tum en dot alltid en dot.
Men skärmarna har olika storlekar rent fysiskt x * y jag har en gammal 14 tummare.
Nu sitter jag framför en 17 tummare , det blir olika när tar fram min tumstock.
Det är fullständigt meningslöst att blanda ihop Pixel och Dpi
("koddar och morrötter") som Vi säger i Skåne :-)
Sen som avslutning skall Vi inte bry oss om skärmstorlek
Vi skall kolla på tex en Icon som är 32*32 pixel.Ta fram tumstocken !Sv: Pixlar och dpi
Hur hade du tänkt att windows skall veta hur stor bilden är på din monitor. Inställningen i kontrollpanelen är ju till för att berätta för windows hur många pixlar det går på en tum och inte tvärt om.
Om du vill att texten skall vara lika stor (i cm) vid 640x480 som vid 1280x1024 så måste du sätta att DPI är 48 vid 640x480 och 96 vid 1280x1024.
>En tum är ju alltid en tum en dot alltid en dot.
Vad menar du med det? En tum är alltid 2,5cm men storleken på en "dot" kan väl vara vad som helst.
>Sen som avslutning skall Vi inte bry oss om skärmstorlek
>Vi skall kolla på tex en Icon som är 32*32 pixel.Ta fram tumstocken !
Varför måste jag ta fram tumstocken.
Min skärm är 96DPI så då blir ju ikonen 32*2,5/96 = 0,8cm
Kommer inte ihåg DPI på gamla 14 tummare men vi kan ju göra ett överslag:
14tum diagonal ger att längden på monitorn är ungefär 11tum.
14tummare hade väl oftast 640x480 upplösning vilket ger 640/11=58 pixels/tum
Alltså skulle en 32x32 ikon bli 32*2,5/58 = 1,4cmSv: Pixlar och dpi
>hur många pixlar det går på en tum och inte tvärt om.
mmm !#%&##!!! Är Detta Sanning ?
Du påstår att Dot och Pixel är samma sak !
Hoppas någon loggar in och förklarar. Läs våra inlägg först !
För mig är "dot" det som min tex BubbelJet printer skall göra och har inget med pixel att göra.
Jag kan ha fel.Sist det hände för ett år sedan,var när jag trodde att min sambo hade rätt :-)Sv: Pixlar och dpi
> Du påstår att Dot och Pixel är samma sak !
Var sa jag det någonstans? Det enda jag påstår är att DPI också används för monitorer och då i betydelsen pixels per inch.Sv: Pixlar och dpi
Man kan ju fundera över de olika varianter av "punkt" som finns.
Om du använder ett ordbehandlingsprogram och väljer en fontstorlek gör man det i punkter. (t.ex. 12p eller 14p)
Det beror helt på hur man zoomar in hur stor en punkt är. Det kan vara större eller mindre än en pixel
Då är frågan om det är denna "punkt" som man menar.
Sen finns begreppet DPI. Det finns ju på filformat, på skrivare och som inställning på skärmen.
Sen finns pixlar, upplösning och skärmstorlek...
Men om vi bara tänker oss det så här: Vi har en skärm som är X tum bred. Så har den upplösningen 1024 pixlar på bredden.
Då får vi 1024/X pixlar per tum på längden, eller hur?
Antalet pixlar ändras knappast, och om man använder en annan inställning på DPI så kommer ju inte skärmen krympas.
Såvida inte upplösning, skärmstorlek och DPI hänger samman, vilket jag inte kan komma ihåg att det gör.
Men det är för min del lite av en gråzon.Sv: Pixlar och dpi
Nu är Vi i NordKorea , det Kim il Sung har sagt och skrivit är rätt.
Påstår fortfarande att Dpi versus Pixel är "koddar mot morrötter" :-)
Niklas skrev :
<Antalet pixlar ändras knappast, och om man använder en annan inställning på DPI så kommer ju inte skärmen krympas.
Såvida inte upplösning, skärmstorlek och DPI hänger samman, vilket jag inte kan komma ihåg att det gör.
Bra analys Niklas
Jag vet att jag har rätt,men jag har lagt till mig en ödmjukare ton,man får fler vänner då
Och ! mindre varning från vår goooa Pelle ;-)Sv: Pixlar och dpi
>12p eller 14p)
Blanda inte in teckensnitt i det här. Storleken på ett teckensnitt anges i punkter men det har inget som helst med pixlar att göra. Punkt är ett längdmått som används i typografiska sammanhang och är 0,35mm.
Ett 12 punkters teckensnitt är således 4,2mm högt. Läs gärna här http://www.jonasweb.nu/text/teckensnitt.html (kapitel 6).
Vad det här handlar om är hur du får ett 12 punkters teckensnitt att vara 4,2mm på skärmen. Det är detta man använder DPI till. Om du har en skärm med 96 DPI så skall alltså ett 12 punkters teckensnitt vara 16 pixlar högt.
På en skärm med 58 DPI (enligt 14" exemplet ovan) skall det vara 5 pixlar högt.
På en 300DPI skrivare skall det vara 50 (skrivar-)punkter högt.
Skälvklart kan man zooma för att få större text men det är ju samma sak som att använda förstoringsglas för att läsa tidningen.
Poängen är ju att om du väljer Zoom 100% (dvs utan förstoringsglas) i word så skall texten vara 4,2mm hög.
Gör nu så här:
Gå in i skärminställningarna i WindowsXP (under avancerat) och välj custom DPI setting.
Du får du upp en tumlinjal och ett exempel på ett 10 punkters teckensnitt.
Justera linjalen så att det blir en tum mellan skalstrecken (lägg en linjal på skärmen).
Nu kommer all text på skärmen att ha samma storlek som på skrivaren (vid Zoom 100%)
>Antalet pixlar ändras knappast, och om man använder en annan inställning på DPI så kommer ju inte
>skärmen krympas.
>Såvida inte upplösning, skärmstorlek och DPI hänger samman, vilket jag inte kan komma ihåg att det
>gör.
Låt mig förklara det så här:
Bildytan har en viss fysisk storlek vilken vi naturligtvis inte kan ändra. Hur många pixlar det är på skärmen kan man ändra (gäller ej LCD) och även i viss mån storleken på pixlarna (med knapparna på monitorn).
Det du måste förstå är att DPI är inget man ändrar, det är en inställning du gör för att berätta för windows hur verkligheten ser ut. Du kan naturligtvis lura windows och ange en annan DPI inställning än den verkliga med effekten att text på skärmen blir större eller mindre.
XPs monitorinställningar innhåller också en färginställning som fungerar på samma sätt som DPI. Du berättar för windows hur färgerna ser ut på din monitor.Sv: Pixlar och dpi
>Nu är Vi i NordKorea , det Kim il Sung har sagt och skrivit är rätt.
Det jag undrade var om du inte förstod mina förklaringar eller om du tror att jag inte vet vad jag pratar om och sitter och hittar på saker med exempel och allt.
>>Jag vet att jag har rätt,men jag har lagt till mig en ödmjukare ton,man får fler vänner då
>>Och ! mindre varning från vår goooa Pelle ;-)
Låter ju väldigt ödmjukt.Sv: Pixlar och dpi
DPI = DPI
(dots per inch, är en måttenhet på upplösning hos en utskriftsenheten. Upplösning kan ofta väljas i utskriftsdialogen. Används ibland även om digitala bilder,fast den korrekta termen där är ppi, pixels per inch)
PPI = PPI
(pixlar per tum. Begrepper ppi användes här när det gäller upplösning eftersom en bildläsare/scanner inte registrerar punkter utan pixlar och en bildskärm visar pixlar och inte punkter) Beskriver således bilders, bildskärmars och skannrars upplösning. T.ex angivelse om hur tätt pixlarna packas vid utskrift.
Detta var saxat ifrån:
http://www.ekdahl.org/kurs/ordlista.htm
Hoppas att detta hjälper Er att förstå det hela.