Jag vill försöka läa mig att programmera Artificiell Intelligens, jag har ett "snakeliknande" spel, jag vill få maskarna att själva lära sig hur de effektivast skall styra! Om dom själva ska lära sig hur de ska agera skulle jag nog försöka med reinforcement learning. Det innebär att man låter sina agenter göra ett försök och beroende på resultat så uppmuntrar eller "straffar" man dom. Det verkar vara mycket komplicerat. Den här boken rekommenderas varmt:Programmera AI
Några tips på vart man kan lära sig mera om det?Sv: Programmera AI
Sv: Programmera AI
reinforcementlearning.ai-depot.com
I ditt fall har varje orm tre olika möjliga "actions" i varje givet ögonblick: inget (dvs. rakt fram), höger, eller vänster. Börja med en slumpvis strategi för när de väljer vilken och uppdatera dessa beroende på hur världen såg ut när ormen kraschade.Sv: Programmera AI
Vad behöver man för grundkunskaper (matte, statistik, programmering) innan man kan sätta sig in i det?Sv: Programmera AI
www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0137903952/qid=1088081225/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-1697977-1895148
(Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd Edition) - Russel, Norvig)
Boken är lagom djup och tar upp en mängd tekniker som du sedan kan fördjupa dig inom. Jag läste den till en kurs jag gick i AI, jag hade inte boken då utan lånade den...skaffade sedan nyaste upplagan för att jag tyckte om boken så mycket..har planerat att läsa den igen sedan jag läste sista sidan. :)
Om du är intresserad av spelprogrammering är denna sidan bra:
www.amazon.com/exec/obidos/tg/guides/guide-display/-/2FRIQOWB2THR/104-1697977-1895148
(So you'd like to become a game programmer, Amazon)
/Robert