Jag sitter och frilägger några fotografier i Photoshop och upptäckte till min förvåning att vissa "skuggor" inte gick att få bort (eller behålla). Jag tror knappast att det finns någon datorgenererad skugga där om de kommer direkt från kameran... http://www.it.kth.se/~it01_ohe/mysko.jpg Där är ett exempel, som du ser så blir det en vit skugga innanför markeringen när jag färglägger utanför. Det framgår inte helt vad som är vad, tycker jag, men Som jag sa tidigare, det är "anti-alising" som verkar hos dig... Markeringen är inverterad, utanför menar jag här området till vänster (det som är vitt). Photoshop CS testade jag nu, jag har försökt måla bort det med men det går nästan lika illa eftersom jag inte kan lita på mina markeringar. Hejsan, detta fenomen har jag råkat ut för med vissa markeringar, har dock aldrig hittat hur man ställer in det.. Skall du göra delar av bilden transparent? Tack för de tipsen, quick mask mode hade jag helt glömt bort. Du gör en markering runt det du vill frilägga, inverterar markeringen och sen målar du bort allt du inte vill ha för hand... Tyvärr hjälper inte det heller eftersom feather redan är 0 och aa urkryssat där. Nu fungerar det, det var color range som ställde till det. Det hela berodde alltså på hur du hade markerat...Transparanta fotografier?
Typ om jag suddar bort något brevid föremålet som ska friläggas så förändras även det och ska man då byta bakgrundsfärg så skiner den nya igenom.
Det verkar som det finns någon knepig transparans med i fotografierna från början, är det någon som har nån aning om vad det rör sig om?
Bilderna är i formatet TIFF och kommer direkt från kameran.Sv: Transparanta fotografier?
Kan det inte vara så att du har på "anti-alising"?
Det ger ju en "mjuk" och "luddig" effekt...
Testa göra en markering runt det du ska frilägga och invertera den markeringen...
Sen är det bara att ta bort bakgrunden med backspace fast.
Mvh,
ThomasSv: Transparanta fotografier?
Att ta bort markeringen med backspace gav samma resultat.
Jag börjar nästan misstänka att det är Photoshop som har fått frispel.Sv: Transparanta fotografier?
<b>>Där är ett exempel, som du ser så blir det en vit skugga innanför markeringen när jag färglägger utanför.</b>
Du kan ju inte färglägga _utanför_ markeringen, då händer ju inget där, det är bara innanför markeringen som saker händer. Men du kanske menade något annat?
I så fall ser det ju ut som att det är lite markerat, dvs. anti-aliasat eller något i den stilen, utan att man ser själva markeringsstrecken.Sv: Transparanta fotografier?
Vilken version av Photoshop sitter du vid?
Gör markeringen men den här gången använd inte backspace utan måla bort allt för hand...
Mvh,
ThomasSv: Transparanta fotografier?
Sv: Transparanta fotografier?
Hur stänger jag av aa då?
Edit: Jag kan ju tillägga att jag har en markering runt det jag vill ha kvar och vill gå vidare ifrån det steget.
Edit II: Jag kan ju lika gärna lägga upp en del utav PSD filen: http://www.it.kth.se/~it01_ohe/Exempel/
Edit III: Efter att ha funderat lite på vad ni sagt börjar jag fatta vadsom händer.
Jag använder select->color range för att ta fram markeringen och den kommer förmodligen att göra små markeringar som jag inte ser när jag sedan suddar bort eller något liknande.
Eftersom detta fenomen bara dyker upp på de bilder jag använd den metoden på.Sv: Transparanta fotografier?
Isåfall finns det 2 smidigare alternativ för att markera.
Alt 1.
Gå över till "Quick Mask Mode", finns i verktygslådan, kortkommando "Q".
Fyll hela bilden med en färg m h a "Paint Bucket Tool", hela bilden får en röd mask.
Ta bort det röda med hjälp av suddgummit, tar du bort för mycket, fyll i med penseln, det du tar bort är det som markeras.
När du är klar, gå över till "Standard Mode", kortkommando "Q"..
Alt 2.
Har det du skall markera klara konturer? Isåfall finns där det snabbaste sättet, detta markerar inte utan tar bort bakgrunden.
In i menyn "Filters", välj "Extract".
Markera konturen du skall markera efter med pennan, när du har en färdig markering, fyll området som skall bli markerat med "Fill Tool".
Förhandsgranska med "Preview" och verkställ med "OK"..
Klart som korvspad.. =)Sv: Transparanta fotografier?
Extract borde fungera bra här, ska testa om en stund.Sv: Transparanta fotografier?
Men det är lite jobbigt...
I Photoshop CS finns det en rad under menyn där du kan ställa in saker för de olika verktygen du använder...
När du sätter på markeringsverktyget ska du se en ruta där det står "Feather", eller "Ludd" om du har svensk version.
Den ska vara satt till "0 px" och anti-alising sätter du till inget...
Men jag tror i ditt fall att det är "Feather" värdet som ställer till det för dig...
Mvh,
Thomas
EDIT:
Måste bara lägga till att jag har lyckats utan problem att frilägga det du ville ha frilagt...
Dock är det ju väldigt smidigt att använda masken också...Sv: Transparanta fotografier?
Men som jag skrev ovan tror jag att det var color range som var det stora problemet, vi får se om en stund.Sv: Transparanta fotografier?
Gjorde man en markering på vanligt vis gick det mycket bättre.
Thomas: Om du tar fram markeringen genom att använda lagret "layer 1" (Ctrl+markera lagret alltså) så får förmodligen du också samma resultat som mig?
Ett stort tack till er alla som hjälp till!Sv: Transparanta fotografier?
Själv använde jag bara lasso för att markera, gick hur snabbt och smidigt som helst...
Skulle ju kunnat använda magnetiskt lasso också etc.
Finns nog ett x antal sätt att markera saker på ;)
Garanterar att jag skulle fått exakt samma resultat om jag skulle använt ditt lagers markering, men den innehöll ju ransparenta pixlar vilket innebär att markeringen också blir transparent där...
Men bra att det löste sig!
Mvh,
Thomas