Jag håller på att göra ett spel där man styr image1 med piltangenterna och när man krockar med image2 så ska det hända något. Då knåpade jag ihop dem här koderna: Hej! Sätta ihop if-satser
If (Image1.Top > Image2.Top And Image1.Top < (Image2.Top + Image2.Height)) Or (Image2.Top > Image1.Top And Image2.Top < (Image1.Top + Image1.Height)) Then Form2.Show: Form1.Hide
If (Image1.Left > Image2.Left And Image1.Left < (Image2.Left + Image2.Width)) Or (Image2.Left > Image1.Left And Image2.Left < (Image1.Left + Image1.Width)) Then Form2.Show: Form1.Hide
Det fungerade inte så jag gick in på chatten och frågade. Då sa dom att jag måste sätta ihopa dom här två if-satserna till en. Då e min fråga. Hur gör jag? Någon som kan visa några exempel eller börja göra om min så jag förstår?
Tacksam för svar. /Daniel JönssonSv: Sätta ihop if-satser
Typ så här tror jag att det blir:
If ((Image1.Top > Image2.Top And Image1.Top < (Image2.Top + Image2.Height)) Or (Image2.Top > Image1.Top And Image2.Top < (Image1.Top + Image1.Height))) And ((Image1.Left > Image2.Left And Image1.Left < (Image2.Left + Image2.Width)) Or (Image2.Left > Image1.Left And Image2.Left < (Image1.Left + Image1.Width)) Then
Form2.Show
Form1.Hide
End if
Hoppas att det blev rätt nu...
/Johan Segolsson