Hej! Någon standardmetod finns inte riktigt, och det är inte helt uppenbart vad du menar. Pröva klicka på Filter > Artistic > cutout och laborera med: OK! Kanske en otydligt skriven fråga, så här kommer lite bättre förklaring: Jepp, då gör du som jag sa (fast jag sa lite fel). För det första måste du ha väldefinierade områden. Prima svar!vektorisera bild
Har en logga (bild+ text) som jag skulle vilja vektorisera i Photoshop. Hur gör jag detta? Har letat men ej funnit svaret på min fråga...Sv: vektorisera bild
Vill du ha ut den som en vektorform, eller vill du ha den så att den ser vektoriserad ut?
Det senare kan man göra någorlunda enkelt genom att använda filtret Artistic-Cutout.
Om du har gjort det är det ganska lätt att göra det förstnämnda.
Du ser på något sätt till att du får fram dina former som markeringar (med cutout är det ju ganska lätt att få fram dem mha "Magic wand"). Sen tar du selection - Shape from Selection (eller något i den stilen, kommer inte riktigt ihåg). Problemet är att du kan få för många punkter, och får redigera lite i efterhand.Sv: vektorisera bild
levels;
edge simplicity;
edge fidelitySv: vektorisera bild
Har en logga med tillhörande text som jag vill skapa en standard-logg-fil med, dvs utifrån denna fil kunna tillverka små webb-loggor eller stora affisch-loggor. Hemligheten som jag förstått det är då att ha en vektoriserad bild-fil som man kan "dra i storlekshörnen" utan att punktuppbyggnaden förstörs.
En vanlig gif-bild blir så jädrans grynig om man drar upp den i lite storlek.
Help! Please! Sv: vektorisera bild
Alltså; du måste på ett enkelt sätt kunna visa var olika områden börjar och slutar. Sen gör du markeringar av dessa områden, ett efter ett, och gör följande:
1. Där nere på Layers eller Lager tar du istället Paths eller vad det heter.
2. Tryck i rutan med högerpilen och välj "Make workpath from selection".
3. Välj hur stor tolerans du vill ha på din bana.
4. Spara din bana med ett lämpligt namn.
(markeringarna är t.ex. väldigt lätta att göra med trollspöt)
Nu är det upp till dig hur du vill använda dem. Du kan ha dem som lagermasker, eller fylla dem, etc. Oavsett hur du gör så kan du skala dina banor och du kommer alltid få samma utseende.
Värt att notera är också fyra saker:
1. Det är förmodligen lämpligare att ha såna saker i andra format, och andra program, typ illustrator eller till och med ett cad-program. Det finns också program som automatiskt kan omvandla bilder till vektoriella bilder (Flash MX, har jag t.ex. för mig, men det är ju dyrt och har ett helt annat användningsområde).
2. Texten kan du lika gärna skriva in manuellt över, istället för att köra med markeringar och omvandling. Dels ger det högre kvalite, dels är det enklare.
3. Det kan finnas logik i att göra formerna "större än de är", alltså om du har en bakgrund som består av en cirkel och det står text ovanpå, så blir det en väldigt konstig markering av cirkeln. Då är det lättare att göra texten separat, och låta hela cirkeln vara en bana istället.
4. Det ger oftast bättre resultat att göra grejen själv, mha banverktygen, men det kräver lite mer tid, och lite vana (inte mycket dock).Sv: vektorisera bild
(Fast nackdelen med kunskap är att med den alltid följer att man fattar att man ännu mindre förstått... och förstår.)