Ska till å investera i en ny TFT ....... Om jag har fattat det rätt så är respons är den tid det tar för en pixel på skärmen att gå från vitt till svart. (kan också vara tiden för svart -> vitt -> svart). På CRT monitorer har jag för mig att det kallas efterlysningstid eller nåt sånt. oki .... hänger med där, men frågan är då följande ... Bättre kvalitet på bilden ;) har lånat en TFT och testat både den analoga AVI ingången och den digitala DVI ingången ... ingen synbar skillnad faktiskt ....... TFT och respons .....
Den som är aktuell är 19" Samsung 913N med en respons på 8 ms.
Nu är det ju så att den liksom flertalet TFT har en maximal
uppdateringsfrekvens på 75 Hz vid upplösning 1280 x 1024 pixels vilket motsvarar drygt 13 ms.
Vilken nytta har man då av 8 ms respons ?
Kan nån förklara !?Sv: TFT och respons .....
Det finns dock en annan sak som förvillar med TFT monitorer. Många ansluter monitorn med en analog VGA kabel. Detta innebär att grafikkortet först gör den digitala bilden analog och att montorn sedan gör om den analoga signalen till digital igen.
De 75Hz uppdateringsfrekvens du talar om innebär nog att det är monitorns analog->digitalomvandlare som klarar av analoga VGA signaler upp till 75Hz. Hur ofta monitorn verkligen uppdaterar bilden kan vara helt orelaterat till den frekvensen. (Har för mig att TFT monitorer brukar uppdatera med runt 60Hz men det kan ha förändrats).
Med 8ms resonstid tar det allstå 8ms efter det att monitorn ändrar en pixel från vitt till svart innan pixeln verkligen bilr svart.Sv:TFT och respons .....
om ögat inte uppfattar uppdateringar över 75-80 Hz (vilket jag läst)
är det då meningsfullt att använda DVI ?Sv: TFT och respons .....
Det säger ju säg självt att om du ska avgöra om en signal är 0 eller 1 så kan det vara lite dålig kabel, störningar å annat utan problem (är ju ganska låg hastighet på datat så...) men om du ska köra analogt så ska du inte avgöra 0 eller 1 utan 0 till 255... Vilket är känsligast? ;)Sv:TFT och respons .....