Hej, jag hade tänkt göra en map builder till ett spel jag ska börja med. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga på bästa sätt. Jag Tänkte först använda mig av c++ och använda någon sorts scroll lista där alla bilder visas. Sen tänkte jag använda mig av någon select på varje bild i den listan och rita ut ett rutnät av fyrkanter på skärmen med exempelvis SDL. Sen när man klickar på en ruta så sparas den bildens nummer i banans array och sen ritas bilden ut på skärmen. När man är klar sparar man banan binärt. Något åt det hållet hade jag tänkt mig. Men jag undrar om det finns något enklare sätt att göra detta på. Kanske använda sig av VB istället. Skulle vara bra att veta hur det så lätt som möjligt skulle kunna göra ett sådant program och hur och vad man ska tänka på då man gör programet. Enligt min erfarenhet så brukar "map builders" skrivas i så produktiva språk som helst för att snabbt kunna göra förändringar och uppdatera applikationen. Det är oftast så att det inte finns några krav på hög prestanda eller vackra gränssnitt, istället så ska det gå snabbt att generera nya kartor.Map builder
Sv: Map builder
Så det beror väl lite på hur bekväm du är i programmeringsspråken, kan du C++ i ryggmärgen så borde det inte vara något problem annars kan nog VB vara värt produktivitetsvinsten.
Mvh