Hejsan alla. Hej Du behöver förutom positionerna och hastigheterna även massorna på de två som kolliderar. Har gjort ett litet program för att visa hur jag tänkt. Har skipat rotationen till att börja med: Jag provkörde Andreas program.Det fungerar i princip Kör du senaste servicpacket på vb? För mig slukades minsann inget minne... kollade koden...ganska bra...tror jag förstår allt...=)Fysik: Beräkna kollitioner
Har inte läst så mycket fysik i mina dagar. Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig.
Jag har ett antal olika stora astroider med en rotation, riktning och hastighet. Hur beräknar jag deras nya värden efter en kollition. För enkelhetens skull. så säger vi att det är cirklar.
Någon som har ett exempel eller vet hur man beräknar det.
Hjälp!!!!
P.S.
Ska publicera källkoden till spelet här på pellesoft.
När jag är klar.
D.SSv: Fysik: Beräkna kollitioner
>Har inte läst så mycket fysik i mina dagar
Och inte så mycket svenska ,verkar det.
Vad betyder kollition ? ,nytt astronomiskt uttryck ?
Kanske du menar koalition :-)
undrar
SvenSv: Fysik: Beräkna kollitioner
Sedan använder du lagen om rörelsemängd.
Vad gäller rotationen blir det svårare. Då beror det även på materialen. Friktionstalet mellan ytorna behövs i så fall. Då är det lättare att använda kvadrater eller trianglar som kolliderar, och sätta friktionen till noll.
Bekymret är att även hastighetena förändras om objekten även skall rotera vid krocken. De skulle dock kunna strunta i rotationens påverkan på hastighetena och istället bara använda
Ge mig någon dag så får du koden utan rotationer.
Sven: Omöjligt - knappast. Kolla på mitt upplagda program, så skall du se nåt som folk sa till mig vara fullständigt omöjligt.
/Niklas JanssonSv: Fysik: Beräkna kollitioner
http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=187Sv: Fysik: Beräkna kollitioner
som ett virus.Efter en kort stund hade alla systemresurser
engagerats. Fick stopp på skiten med Ctrl Alt Delete
efter ihärdigt prövande.
Så blev det provade en gång till
Systemets resursnivå är mycket låg
Vill du avsluta följande program
Projekt 1
Ja Nej
Crapp
SvenSv: Fysik: Beräkna kollitioner
Har du varit inne och pillat i koden.
Det är det enda förklaringar jag kan se till att du får dessa problemen.
SvenPon är bara en avundsjuk barnrumpa. Sluta var så kinkig. Avundsjuk eller?Sv: Fysik: Beräkna kollitioner
Nåväl. Jag tog mig nog lite för mycket vatten över huvet...
För att få en entydig bestämning av slutresultatet av kollisionen måste man göra vissa antaganden.
Antingen måste alla massor vara lika eller så måste de två astroiderna kollidera under en viss tid, vilken är beroende på den relativa hastigheten.
Om en väldigt tung asteroid kör in i en väldigt lätt så kommer resultatet att bli:
Den stora fortsätter i praktiskt taget samma hastighet. Den lilla skjuts iväg med dubbla den storas hastighet.
Detta innebär att man inte kan förutsätta att två asteroider studsar ifrån varandra.
Vill gärna veta vilket sätt du tycker skall användas. Känns onödigt att göra någon version som du inte får nytta av.
/Niklas JanssonSv: Fysik: Beräkna kollitioner
försöker alltid(på alla koder jag hittar) förstå.......
plus att jag försöker lära mig kollidering...efter som jag själv gör spel...och behöver kunna det.....=)
skulle bara säga det..=)
MVH
/bj