Behöver fortfarande hjälp. Har inte löst mitt problem med att få fram en formel/funktion för kollidering av cirklar(astroider). Låter intressant, ska se om jag hinner testa något imorogn... Ska man väga in "vikten" hos cirklarna, är det arean i sådana fall? Nu låg jag och funderade på detta en bra stund i gårkväll och nu tror jag att jag vet hur man ska gå till väga... Ska se om jag hinner få ner mina tankar till kod idag, har det lite körigt eftersom jag har tenta imorgon =( Om inte annat så fixar jag det nog på fredag om ingen annan hunnit före! =) Låter bra. Finns så mycket att ta hänsyn till.Kollisions-simulator
Har utvecklat ett testverktyg. Blev faktist rätt snyggt. Så jag har lagt upp den på Pellesoft med källkod.
Lite spännande program. Skulle givetvis lagt i kommentarer. Men hoppas de som finner det intressant förstår hur jag tänk. Annars är det bara att fråga mig. Så förklarar jag.
Programarkivet:Kollisions-simulator
/Mvh, Andreas HillqvistSv: Kollissionssimulator
/JohanSv: Kollissionssimulator
/JohanSv: Kollissionssimulator
Några utmaningar är:
* Ta redapå kordinater för objekt vid kollision. Det kan ju befinna sig i varandra.
* Hur vinkel, hastighet och massa påverkar varandra.
Ska göra om simulerings applikationen att hantera rektanglar och rotation istället. Eftersom det är det jag är ute efter. Anväder ju det när jag roterar texturer i mitt spel.
Ska ta mig till biblioteket idag. Låna lite fysik och trigometriböcker. Kanske lär mig nåt och hittar lite information.