Det jag har hört tusen gånger i detta forum är hur man ska få två bilder att kunna kolidera. Det finns flera sätt. jo det va många bra förslag men det jag fasnade för va pixel grejjen. Pixel Perfect Collision Detection: Man tackar man tackar... =)Det alla vill kunna när man gör spel
Saken är den att det finns en massa olika sätt att göra samma sak på, men det jag skulle vilja veta är om man kan få en viss pixel att vara den som man använder för att kolla om föremålen krockar. och inte just top och left?
Det är nämligen så att mina föremål som ska krocka är inte fyrkantiga så därför kan man inte bara gå efter top, left mm.
Då ser det nämligen ut som om man krockar en halv meter ifrån ett annat föremål.
Säkert fler som undrar // R-musSv: Det alla vill kunna när man gör spel
1. Använd fyrkanter. Låt dem krocka halvmeter ifrån, eller ibland åka igenom varandra.
2. Beskriv varje objekt med en form (cirkel, triangel, någon annan polygon). Kolla när krock uppstår genom att använda formlerna som beskriver formerna.
3. Sätt upp arrayer för varje objekt, en boolean för varje pixel. Om en pixel slår i en annan så krockar dem.
4. 4 arrayer per objekt. Två för x-led, två för y-led. Kolla uppifrån och ner på vänster och höger sida om figuren. Lagra värdet för den första och sista punkten per rad. Jämför två objekt för detta.
Utveckla, så vet man lite bättre vad som är lämpligast.
/Niklas JanssonSv: Det alla vill kunna när man gör spel
hur kan man märka olika pixlar då?
Gjorde min mamma glad idag // R-musSv: Det alla vill kunna när man gör spel
http://rookscape.com/vbgaming/tutAS.phpSv: Det alla vill kunna när man gör spel
Lägg upp den på länkar // R-mus