Hello Folks Vad är det för ytor? Wooops ., ber om ursäkt >Jag brukar göra spektralanalys på ljudinput och då Hej Hej För 250kr är den nog prisvärd för nybörjare. Boken handlar mest om hur man gör spel som var moderna på "stenåldern".Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
Söker matematiker som kan fylla i luckor.
Jag har tagit Bj :s kollisionsfrågor som en utmaning.
Kan man inte med tex Fourietransform få koll på om
två ytor delar på samma område ?
sven
som svävar i ett dunkelt områdeSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
Jag känner bara till absoluta grunderna till Fourietransformer... :(
Kan bistå en liten bit, har lätt för matematik, nämligen.
Jag vet att de flesta effekterna som görs på bilder görs med hjälp av fourietransformer, så det är nog inte helt omöjligt, men det kan nog finnas lättare sätt.
Tänk dig en long på 32 bitar. Vi låstsas att bilderna är 32 pixlar breda och 32 pixlar höga. Varje bit motsvarar ifylld/tom pixel.
Dim Bild1(1 To 32) As Long, Bild2(1 To 32) As Long
'Fyll Bilderna på något vis
Dim i As Long, Collision As Long
For i = 1 To 32
Collision = Bild1(i) And Bild2(i)
If Collision Then i=32
Next
/Niklas JanssonSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
läste inte så noga . kl 21 56 än en gång förlåt jag var för snabb.
Ibland är det för tungt att vara geni. !
FourieTransform är ett sätt att räkna på olika ytor.
Jag brukar göra spektralanalys på ljudinput och då
brukar jag använda Fourietransform .
DsSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
>brukar jag använda Fourietransform .
Låter intressant, du har inte lust att dela med dej om hur du gör det? Jag har själv läst en del Fouriertransformer, men bara teoretiskt, skulle vara kul att se hur man använder sig av det...;)
/JohanSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
>Fouriertransformer, men bara teoretiskt,
Kommer från min intensiva Amiga period,förstår ej matematiken
men det funkade jättebra.Har för mig att man skall tänka i ytor
som omsluter varandra.Skall plocka fram mina gamla Amiga
disketter och porta dem till PC
DSSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
Spelprog freeks,om Ni inte redan kollat in så kan Ni
ju ta en titt,om detta är något.
http://booksonline.idg.se//prod_sida.asp?isbn=63606771
SvenSv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
Kanske lite gammal. Tar ju inte heller upp DirectX i själva boken Utan det är en bilag till den. Dessutom så är det DirectX7. Vilket skiljer sig mycket i struktur med DirectX8 och senare.
Ska man göra "riktiga" 3d spel så är inte vb rätt språk. Men det kan vara en bra grund för att lär dig metodiken och grunderna i programmering.Sv: Bj :s Kollisioner Matematiker sökes !
Vill man progga spel med DirectX i VB så rekommederar jag istället den här boken: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/193184125X/qid=1026291132/sr=2-2/ref=sr_2_2/104-4683539-2239128