Hej! Jag undrar vad du kör för kvalitet på dina pdf:er? Om du ska använda pdf:erna till utskrift, ska givetvis inställningen vara just för utskrift. Default-inställningen i distillern är screen och om du kör en linje som är tunnare än 1px har distillern svårt att tolka denna linje. Hej Uffe!Ny pdf fråga
Hittade svar på mina egna frågor i ett tidigare inlägg "pdf inte som original". Men jag har en ny fråga. Hoppas någon kan hjäpa mig med denna.
Jag har ett vb-formulär med mycket figurer som har mycket tunna linjer. På skämen och vid utskrift ser man alla linjer men vid utskrift till pdf så kommer inte alla linjer med. Flyttar man figurerna några mm i sidled så syns linjerna även i pdf men då syns plötsligt inte några andra linjer. Det konstiga är att om man förstorar upp bilden till 1000% i Acrobat Reader så finns linjerna där, men som sagt de kommer inte med när jag skriver ut pdf-filen. Jag har visserligen bara en bläckstråleskrivare men den ska klara 1200 teoretiska dpi.
Någon som kan förklara detta? Tror ni linjerna skrivs ut om jag lämnar pdf'en till tryckeri?
tackar för visat intresse.
/Michael
ps: Någon som känner till något annat forum där man kan de här sakerna bättre (ta inte illa upp men Pellesoft.nu är kanske inte rätta forumet för dessa frågor)Sv: Ny pdf fråga
När du valt distillern för att skriva ut ditt dokument går du in i Adobe PDF Settings o väljer print i settings-panelen. Denna manöver är nog en av de vanligare skulle du behöva mer avancerade inställningar går du in i conversion settings. En liten brasklapp i sammanhanget är att ju finare inställningar du gör desto större blir filen, men å andra sidan, tryckeriet vill ha mycket info i pdf:erna.Sv: Ny pdf fråga
Jag har provat ALLA inställningar under Adobe PDF settings. Till sist hittade jag Advance under fliken paper/quality (vet inte varför jag inte tittade där tidigare) och här kan man välja print quality upp till 4000 dpi.
tack i alla fall för din hjälp
mvh
/Michael