Hej! Hej annars kan man göra såhär:Öppna bildfil i Fireworks 4 och inte i Paint Shop Pro 7
Jag har ett problem. Det är nämligen så här att när jag öppnar en bildfil med endelsen ".ai" genom att dubbelklicka på den så öppnas den i Paint Shop Pro 7. Detta gillar jag inte för jag vill nämligen att den skall öppnas i Fireworks 4 istället eftersom Fireworks är betydligt bättre när det gäller vektorgrafik.
Jag kan ju öppna "ai."-filer i Fireworks men då måste jag först öppna programet och sedan under "File" klicka på "open..." och detta käns lite jobbigt tycker jag. Jag vill ju att det skall räcka med att dubbelklicka på en "ai."-fil för att den skall öppnas i Fireworks.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
/Johan SvenssonSv: Öppna bildfil i Fireworks 4 och inte i Paint Shop Pro 7
Nu vet inte jag vilket OS du har, men i XP gör man så här:
Öppna utforskaren, välj Verktyg ->Mappalternativ.
Sen väljer du Fliken Filtyper, där letar du fram din ai fil ändelse.
Sen kan du därifrån välja Ändra, leta sedan upp Fireworks, markera det och klicka OK, sen ska dina filer öppnas med Fireworks nästa gång du dubbelklickar på den.
Anna-KarinSv: Öppna bildfil i Fireworks 4 och inte i Paint Shop Pro 7
i windows äldre än XP (el. kanske 2000)
* håll in shift och högerklicka på en *.ai-fil
* ett nytt menyalternativ dyker upp kallat nåt i stil med "välj program..."
* klicka på det och välj sedan fireworks i listan med program
* innan du klickar på OK ser du till att du markerat "öppna alltid denna filtyp med detta program"
* TADA!
i XP finns det oftast redan ett menyalternativ där man kan välja det program som passar.