Hej.. I vilka format kan du spara dessa rörliga 3D-bilder i? Om den bara skapar bilder så är det ju självklart att du kan använda den i VB och i dina spel. hmm..ja vet inte i vilka format man kan spara filerna i men det går i .gmax vet ja.. kanske oxå gif men de tror ja inte.. det skapas väl en vanlig bild som du kan lägga in i en bildkontrol som tex picture-kontrollen.. Jag har laddat hem programmet men jag har aldrig testat det. okey.. men ja ville göra egna spel.. och tänkte använda gmax att göra gubbar å så.. Det finns andra gratisprogram för 3D modeller. okye Tyvärr finns det ingen .3ds-exporter till GMax, vilket försvårar användningen av modellerna med Direct3D. Har du ett program som det finns någon plugin till som kan exportera modellerna till .3ds-format så skulle du sedan kunna kovertera de till .x-format med hjälp av conv3ds.exe (följer med DirectX SDK:n) och på ett enkelt sätt kunna använda de i Direct3D. MS3D:s som du kan skapa i Milkshape 3D går också att använda med Direct3D, men det är dock något krångligare.Gmax
Jag har hittat ett progam som heter Gmax..
man kan göra rörliga 3d bilder/figurer idet.
Någon som har hört talas om det??
Går sånna filer att använda i ett visual basic program om man t ex gör ett spel??
Eller måste man använda något mera avancerat språk??
mvh SimonSv: Gmax
Animerade gif-bilder heter ju nåt på "*.gif" å så...
Kan man kolla på bilderna med "nåt" annat medium
än just det programmet (typ Real Player eller
Aladob(?)Gif-Animator :-) t ex).
ChristerGbgSv: Gmax
/bjSv: Gmax
men hur kan man använda dom i vb?? ska man ha dom i en picture box eller e de en annan slags kontoll?? Det kanske till och med finns en sida eller några kurser nån stans om just spelprogrammering med 3d figurer ur gmax å så..
/SimonSv: Gmax
tycker det borde vara så ialla fall...
/bjSv: Gmax
Men det jag har läst mig till så går det bara att använda gmax till att lägga till grejer i de spel där det har slutits avtal mellan Discreet och speltillverkarna.
För mer info ang. spelen gå till www.discreet.com
Gmax är gratisversionen på 3ds max (vilket kostar ca 10 000 SEK)
//TobbeSv: Gmax
tror inte det går att spara i .gif t ex i spara som så finns bara .gamx attvälja på i listan..
men det borde gå att använda en picturebox å få in den där..?? lr??
/SimonSv: Gmax
Tex Blender, Wings3D samt Milkshape (som inte kostar mycket). Det finns fler men jag kommer inte på några nuSv: Gmax
ne ja har inte testat för ja vet inte vad ja ska testa med?? om och isåfall hur ja ska få in filen i en pic box om de e de man ska använda..
visst finns det andra program men vet du om det går å få in dom i nått vb prog??
/simonSv: Gmax
/ Peter