Detta är ifrån en kod som jag har hittat på nätet, som jag försöker att modefiera. Borde det inte vara Antar att ena punkten för linjen skall var i centrum i cirkeln. Vart ska den andra punkten vara? Den skall bara gå 90 grader(rakt upp) Rakt upp? Ska du inte dra bort då?Problem med att få in en BackBuffer.DrawLine rätt
En gubbe(Mouldy)skall skuta ner ufo:s(väldigt ny tanke).
Här är lite kod:
<code>
'här är gubben
BackBuffer.BltFast Mouldy.x - 25, 410, Sprites, SrcRect, DDBLTFAST_SRCCOLORKEY Or DDBLTFAST_WAIT
'han har bara X-kodenater.
'så här skjuter han en kula
BackBuffer.DrawCircle Bullet(i2).x, Bullet(i2).y, 4 'fungerar bra men
'jag ville också ha en linje efter, som ett laservapen.
BackBuffer.DrawLine Mouldy.x, Bullet(i2).y, Mouldy.x, Bullet(i2).y + 75
</code>
Det mästa fungerar bra, men det är ett problem. Jag är inte f-n till att få linen att börja ritas på samma ställe som Circle(där vapnet är). Hur jag än försöker så blir det fel, linjen börjar att ritas ifrån marken.
Något tips?Sv: Problem med att få in en BackBuffer.DrawLine rätt
BackBuffer.DrawLine Bullet(i2).x, Bullet(i2).y, Bullet(i2).x, Bullet(i2).y + 75
?
/Niklas JanssonSv: Problem med att få in en BackBuffer.DrawLine rätt
<code>
BackBuffer.DrawLine Bullet(i2).x, Bullet(i2).y, Mouldy.x, Bullet(i2).y + 75
</code>Sv: Problem med att få in en BackBuffer.DrawLine rätt
Om den sen träffar någontin så får jag en indikation på det.
Alltså, figuren har ett vapen som avfyras. Då bildas en liten ring(bullet) rakt upp. För att göra detta lite mera grafiskt roligt, ville ja ha den här korta linjen med, det ser ut precis som om det hade varit ett laservapen.Sv: Problem med att få in en BackBuffer.DrawLine rätt
<code>
BackBuffer.DrawLine Bullet(i2).x, Bullet(i2).y, Bullet(i2).x, Bullet(i2).y - 75
</code>