hej alla!! Hej ja men även om jag jobbar med 32 som kommer problemet att vara tvärtom ... jag vill ha en lösning som kommer att visa bilden samma på båda 32 och 16 !! >Det verkar helkonstigt att du arbetar i 16 bitar.Felet ligger ju där. ...som Niklas säger men för att skippa de taggiga kanterna gör du din bild i Illustrator istället. Vektorgrafik kontra Pixelgrafik = Inga taggiga bilder. tack så hemskt mycket för alla era svar .. jag har fått en ganska tydlig bild om hur det fungerar ....PHOTOSHOP och jpeg
jag har en fråga som jag ska försöka säga det så tydligt som möjligt ...!!
jag håller på att göra en hemsida och alla bilder som jag har e gjorda med photoshop ...
problemet är när jag gör en bild och göra det till jpeg och sen när jag öppnar hemsidan i 16 bitar så kan man se bakgrunden till bilden vilken man inte kan när man öppnar sidan i 32 bitar
jag har gjort ett exempel som ni kan se
http://www2.hemsida.net/adnan/test/test.html
VAD KAN FELET VARA FRÅN??
TackSv: PHOTOSHOP och jpeg
Det verkar helkonstigt att du arbetar i 16 bitar.Felet ligger ju där.
16 bitars teknik är definitivt förbi du får porta allt till 32
Tycker att det var bra ett det överhuvudtaget blev något.
/SvenSv: PHOTOSHOP och jpeg
Sv: PHOTOSHOP och jpeg
Generellt så säger man att en ritad bild ska vara gif ett fotografi ska vara jpg.
Varför rita med 16 bitar för? Om du behöver minska storlek på bilden så spara den med färre färger istället.
/Anna-KarinSv: PHOTOSHOP och jpeg
>16 bitars teknik är definitivt förbi du får porta allt till 32
Det han menar är att en bild som visas i olika färgdjup får olika bakgrundsfärg. Man "utvecklar" inte bilder i 16-bitars format för att färgdjupet är 16 bitar.
>Varför rita med 16 bitar för? Om du behöver minska storlek på bilden så spara den med färre färger istället.
Hmm... vad innebär det att ha färre antal bitar? Jo, att det är färre färger... =)
Men för att svara på frågan:
Jpeg-bilder kan inte vara transparenta. Därför så finns bakgrunden annars också, bara det att det under ett lägre färgdjup inte är lika lätt för ett program att få färgen rätt.
Om det nu är så att Jpeg-bilder har börjat kunna vara transparenta (har inte hållt på med sånt på länge) så ligger förklaringen i att de extra 8 bitarna betecknar en alpha-kanal, dvs. en kanal som beskriver vilken opacitet färgen har. Om denna inbäddas i Jpeg-filen så klarar bildkortet av att att rita upp bilden rätt i 32 bitar men fel i 16.
Ena alternativet är att använda dig av en av de web-kompatibla (?) färgerna, men det är lite sent att börja med nu - en bra regel att börja med annars. Det andra alternativet är att spara bilderna som gif-bilder och se till att det som skall vara bakgrund är transparent. Observera att du då kan få "Taggiga kanter". Sv: PHOTOSHOP och jpeg
Sv: PHOTOSHOP och jpeg
jag har en fråga till - om hur man kan dela bilden när man sparar den som web till små delar i Photoshop... och kan jag spara de små delarna i olika format??