Hejsan, jag undrar hur jag ska göra för att fixa min Flamethrower, med hjälp av PI på mitt spel Robo Det beror ju liksom på var Robo.Position sitter och koordinaterna för armen där du ska skjuta. Återkom med det först. Nu har jag en ny bild: Du får tänka på det matematiska reglerna addition och subtraktion sker för multiplikation. Jag vet inte om det hjälper med: För att du lättare ska se vad som e vad så skriver jag så här: Tack så mycket!!!PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!
Min kod:
<code>
FireParticle(i).X = Robo.Position.X - 5 * Sin(Robo.Rotation)
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = Robo.Position.Z - 5 * Cos(Robo.Rotation)
</code>
Här är två bilder som visar vad jag menar:
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test.jpg
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test2.jpg
Andra Bilder på:
http://www.thunder-storm.tk/
Inte för hård kod, tack, jag är 13år... Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!
Lite tydligare kasnke
http://www24.brinkster.com/thunderstormweb/gallery/test3.jpg
Det behöver inte vara exakt kod, bara på ett ungefärSv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!
<code>
FireParticle(i).X = (Robo.Position.X - 2) * Sin(Robo.Rotation)
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = (Robo.Position.Z + 2) * Cos(Robo.Rotation)
</code>
Om du vill optimera spelet så kan du begränsa antalet riktningar robboten kan ha. T.ex 16, 32, 64 eller något annat. Sedan beräkna Sin och Cos för dessa vinklar och lagra värdena i en array. Du slipper då beräkna sin och cos för robbot och för partiklar.Sv: PI och sånt...i 3D, snälla hjälp!
<code>
With Robo.Position
'Dessa är första translationen (dvs hur man flyttar från Robo.Position till armen när rotaionen är noll)
X0=2
Z0=2
'Dessa är förändringen av armen vid en rotation
XDiff = X0*Cos(Robo.Rotation) - Z0*Sin(Robo.Rotation)
ZDiff = X0*Sin(Robo.Rotation) + Z0*Cos(Robo.Rotation)
'Detta är återtranslationen
FireParticle(i).X = Robo.Position.X + Xdiff
FireParticle(i).Y = Robo.Position.Y + 2
FireParticle(i).Z = Robo.Position.Z - Zdiff
End With
</code>
Jag tror det ska vara rätt. Principen är åtminstonde rätt.Tack
Jag kom på ett sätt, med hjälp av din kod.
Kanske inte lika dant men jag fick i alla fall en idé av dig